fredag 23 december 2011

Jag önskar att alla föräldrar kunde låta bli alkohol den här julen.

Men så kommer det förstås inte att bli.

Återigen kommer barn att få uppleva sina föräldrar berusade, vissa kommer att vara drängfulla. Arga. Elaka. Ignoranta. Däckade. Fåniga. Överdrivna. Kemiskt lyckliga. Våldsamma. Gråtande.
Andra kommer bara inte att vara sig själva.

Barn säger ingenting.
De blundar och väntar på att det ska gå över.
Till nästa gång.
Om de är riktigt, riktigt snälla  kanske mamma och pappa inte dricker igen.
De hoppas.
Kanske nästa jul?

5 kommentarer:

Joanna Björkqvist sa...

Och jag som lagt upp snapsvisehäftet idag... Vi tycker att det är så kul att sjunga... Och dricker bara lite grann...


Men som princip håller jag med dig - tycker fruktansvärt synd om alla barn som far illa... Barnen kan inte välja, så det måste de vuxna göra.

Det betyder extra mycket att just du skrivit detta inlägg, eftersom jag vet att du har all den erfarenhet som du har...

livia sa...

Hela jag ryser när jag läser ditt inlägg och jag kan inte hålla med dig mer.
Men som du skriver så kommer det inte att hända alla barn, jag får helt enkelt nöja mig med att mina barn slipper uppleva detta.
Stor julkram åt dig!!//Jeanette

emmyocattis sa...

du vet att jag håller med dig. det värker i bröstet när jag tänker på hur vissa barn kommer att ha det i jul.

Många kramar/Cattis

Åsa Hellberg sa...

Kram till er alla!

Pennelina sa...

Jag var ett lyckligt barn som även om mina föräldrar inte var nykterister så såg jag dem aldrig berusade...

kramar från mig <3<3<3