måndag 6 februari 2012

Det är inte bara snökanon som är nytt för mig.

Meteorologerna svänger sig numera också gärna med "hektopascal".
Om jag har förstått det rätt är det en måttenhet som används när det gäller lufttryck (mot marken). Lägre siffror vid lågt och därmed högre vid högt.

Varför de redovisar dessa siffror, ettusennåt, i väderleksrapporten, vet jag inte. Jag antar att de gärna vill visa att kunskapen är bredare än att det ska bli elva minusgrader i Stockholm i morgon bitti, klockan sju.
Själv struntar jag högaktingsfullt i soffrorna, ge mig bara hög - eller lågtryck så är jag nöjd.

Här finns för övrigt lite väderrekord.
Till exempel :Största hagelkornen registrerades 14 april 1986 i Gopaljanidistriktet i Bangladesh. De vägde drygt ett kg och hagelskuren dödade 92 personer.
Ni författare är ju intresserade av allt möjligt.

2 kommentarer:

Joanna Björkqvist sa...

Jag brukar säga att vill man ha koll på vädret så är det två saker som gäller; titta ut genom fönster eller gå utanför dörren.

Då vet du hur vädret är. :)

Åsa Hellberg sa...

Precis min åsikt.