onsdag 8 februari 2012

Ni skrivintresserade har väl läst

Debutantbloggen?
Idag skriver Manne Fagerlind om redigering och bland annat länkar han till ett inlägg om dialog.
Jag älskar dialoger, kanske för att jag upplever att jag har lätt för dem.
Mina problem uppstår i berättandet, där jag använder styltiga ord (som om jag skrev en rapport) och blir omständig. Miljoner rödmarkeringar i berättandet och nästan inga i dialogen.
En som oerhört skickligt gestaltar mer än berättar, är Malin Persson Giolito.
Har ni hennes "Bara ett barn", så kolla i den hur det ska gå till.

Specialinfo om Malin: Hennes förläggare berättade att när hon fick Malins debutmanus - Dubbla slag -  var det redan perfekt. Hon sa också att hon aldrig hade varit med om det tidigare.

Det var väl det.

6 kommentarer:

Shamrock sa...

Jag vann den hos dig och tyckte att den var jättebra

Åsa Hellberg sa...

Ja, på alla sätt.

Anne Jonsson sa...

Såklart jag läser debutantbloggen, varenda dag...Det finns alltid något intressant där. Ofta klipper jag ut det och sparar det och läser igen...Ofta ofta lär jag mig något :-)

Anonym sa...

Har inte läst varken blogg eller böckerna. Men tack för tipset. :)

Malin Persson Giolito sa...

HUR??? Har jag kunnat missa detta inlägg? VA? Jag läser dig så gott som varje dag! Helt obegripligt. Och mycket, mycket rörande. TACK, Åsa. (Och "perfekt"... sa hon det? Hon sa nog "färdigt" och att det bara var detaljarbete kvar... Men hon sa faktiskt att hon aldrig hade varit med om det tidigare, så sa hon... Åh... minnen...)

Åsa Hellberg sa...

Jag vet inte hur du har missat det, men det står väl klart att denna bloggen är en av de mer viktiga.