onsdag 18 september 2013

Vad skriver ni?

Dra ett djupt andetag eller ta ett djupt andetag?

9 kommentarer:

cyndi sa...

Ta.

Gafflan sa...

Fast det beror på om personen är upprörd/nervös då ber jag den TA ett djupt andetag men annars är det väl så att jag DRAR... Svårt faktiskt. :)

Spader Madame sa...

Dra.

Spader Madame sa...

Återkommer, egentligen drar man efter andan och tar ett ande"tag". Skulle jag tro. Så jag säger förmodligen fel. :-)

Hanna Lans sa...

Jag skulle tro att jag säger "ta" med skriver "dra".

Kati sa...

Jag tror jag håller med Spader, i den andra kommentaren. Det låter logiskt. Men egentligen kanske bägge två används?

Annika Estassy sa...

Drar efter andan
Tar ett djupt andetag
Men vad vet jag - svenska är inte ens mitt modersmål ...

Anonym sa...

"Ta", skulle jag tro.

Anne sa...

Jag vet inte riktigt, men jag tycker det beror lite på sammanhanget. Bägge funkar för mig. Dra ett djupt andetag uppfattar jag som om man är mer känslomässigt påverkad medans att ta ett djupt andetag tolkar jag som att man samlar sig lite. Eller att andetaget blir som en djup suck. Japp, så tänker jag. :-)