onsdag 5 september 2012

Vad är det med er skrivare idag och alltför

många andra dagar?

  • Flera av er slänger skit på er själva. 
  • Flera av er har ingen inspiration (som om det är något man får, inte skapar).
  • Flera av er talar om för mig och alla andra att det ni skriver är uruselt. 
  • Flera av er frågar er om något vill läsa det ni skriver, långt innan ni ens är klara med ert manus.


Så här gör man det bättre:

  • Man klappar sig på kinden och säger till sig själv att jag tänker skriva det bästa jag kan.
  • Inspiration får man inte och man behöver den inte ens. Sätt dig ned, öppna dokumentet och skriv. 
  • Man förstår att förlag läser bloggar. Tänk på det när du hänger dig själv och ditt manus.
  • Skriv klart först innan du börjar tänka på vad mamma, pappa och alla andra ska tänka om dina häftiga sexscener, hur du vill att omslaget ska se ut eller om du ens ska skicka det till ett förlag.
  • Igen: Skriv klart först.
Så, nu är det bara att sätta igång!
Herregud, jag borde bli skrivcoach.




33 kommentarer:

Anne Jonsson sa...

Tack! Jag sitter och ska börja skriva nu. Jag gjorde som du sa: satte ner rumpan på en stol, öppnade datorn, förbjöd mig att surfa först, och börjar skriva nu.
:-D

Joanna Björkqvist sa...

Kloka ord, Åsa!

Och jag ser att Sonjas hemlighet kommer redan den 20 september! Jösses, vad du är snabb!!!!!!

Kati sa...

Ouch! jag tar åt mig av dina ord och lovar bättring. Men ibland kan det vara förlösande att sätta sig ner och tillåta sig själv att skriva riktigt dåligt. Bara man skriver. Kvaliteten kan man ju alltid påverka i redigeringen, tänker jag, men om ens egna krav på att det ska bli så himla bra hindrar en från att skriva kommer det ju aldrig att finnas något att redigera...

Åsa Hellberg sa...

Bra, PÅ det!

Åsa Hellberg sa...

Jag var snabb när jag skrev, nu är det förlaget som är snabbt. Tjoho.

Åsa Hellberg sa...

Det är klart att man ska tillåta sig att skriva dåligt, det är det jag menar. Man inte slå på sig själv, det är förbjudet!!

Kati sa...

Jag kände mig faktiskt lite tvungen att redigera mitt blogginlägg efter detta. :) det är sant, man borde peppa sig själv mer.

Kati sa...

Tack för bra inlägg!

Åsa Hellberg sa...

Hurra, bra!

Anonym sa...

Jaaa Åsa! Håller helt med dig. Jag har haft en kort period nu där jag inte hunnit, orkat, kunnat få ur mig några ord. För säkerhets skull kollade jag igenom mina inlägg och såg att jag lever som jag lär. Jag tror som du på att positiv energi föder positiv energi och har gjort andra roliga saker under tiden. Ända sedan start för drygt ett år sedan har jag bestämt mig för att tänka positivt på mitt skrivande, ja frågan är när jag inte gör det :). Jag är fullständigt övertygad om att allt du sänder ut bollas tillbaka. Tack för ett väldigt bra inlägg. Jag hoppas fler kan våga ha sämre dagar utan att det är en katastrof :).
Jag anade väl att förlagen läser bloggar :)). Bäst att jag sköter mig då, hihi.
Kram och tack åter igen för ett superbra inlägg som jag hoppas fler kan ta till sig.

Åsa Hellberg sa...

Jag vet inte om förlag läser bloggar, men tänk om de gör det?

Fru Venus sa...

:-)) Skriver så datorn glöder och jag tycker det är riktigt bra!! ;-)

Susanne B sa...

Smackabam, och där vaknade jag till. Igen. Kram!

Åsa Hellberg sa...

Bra Venus!

Åsa Hellberg sa...

Darling, just du behöver nog inte väckning!

Spader Madame sa...

Word!

Agneta sa...

BRA att du ryter ifrån! Och ja, du borde bli skrivcoach eller heter det skrivarcoach?!!

Åsa Hellberg sa...

Haha, bra fråga. Jag vet inte vad det heter, faktiskt.

Annika Estassy sa...

Jag är skitbra på att skriva, Åsa! Spread the word! :)

Anonym sa...

Well said!

Anne Jonsson sa...

3271 ord idag!
Heja mig!

Åsa Hellberg sa...

Consider it spread!

Ninas skrivarlya sa...

Pang. Träffad rakt i nyllet! Jag tar åt mig och ska lära mig att tänka mer positivt.

Shamrock sa...

Bra sagt

Ebba Range sa...

Hurra för ditt inlägg!
Själv skriver jag j*kligt bra - jag är nöjd - om ingen annan är det så får de stå för den uppfattningen själva.
Så är det bara!

A-K sa...

Bra skrivet :)

Åsa Hellberg sa...

Heja!

Åsa Hellberg sa...

Visst är jag klok?

Åsa Hellberg sa...

Bra och Hurra!

Åsa Hellberg sa...

Tack A-K.

Anneli Stålberg sa...

Japp, precis så är det! Just do it! Sedan är det bara att hoppas på att också andra förstår ens storhet :)

Åsa Hellberg sa...

Exakt!

Susanne B sa...

Jodå. Men jag har en man som också påminner mig.