fredag 8 mars 2013

8 mars.

Så här tycker jag denna kvinnodag:
Låt oss uppgradera män till föräldrar och lagstadga att föräldrar ska dela föräldraförsäkringen rakt av.
Vill man "bestämma själva", får man hälften av det normalt sett årslånga bidraget. Tjänar "han för bra" kan det ju inte det vara något problem med försörjningen

De pengar vi sparar på det kan vi använda till att höja bidraget till de som är mer 2013 än 1950.

Och  jajajaja, jag vet att det finns ensamföretagare och att det finns höginkomstagare vars fruar tjänar peanuts.

Men jag tycker att jämställdheten är viktigare och jag tror med bestämdhet att det börjar med vem som anses vara en förälder, och inte.





4 kommentarer:

Hanna Lans sa...

Jag kan tycka att det samtidigt är på sin plats att dela inkomsten rätt av och pensionen rätt av, under den tid någon av föräldrarna är hemma med barnet.

Fast å andra sidan, vad gör man med alla oss ensamstående? Förlåt, enastående?

Åsa Hellberg sa...

Är man ensamstående så är man. Få är väl som jag, ensamstående under första året.
Tack och lov. För både mor och barn.

carinaon sa...

Jag är helt inne på din linje att jämställdhet börjar med delat föräldraansvar! Annars går man direkt in i en ojämn fördelning hemma och då får inte kvinnan en chans att satsa på sin karriär.
Jag gillade Sonjas väninnor väldigt bra. Roligt att du kommenterade på min lilla recension.
Kram Carina

Åsa Hellberg sa...

HÄrligt, Carina, då är vi överens!:)