fredag 5 juli 2013

Jag ska nu delge er receptet till min, kanske världens, bästa köttfärssås.

Varsågoda:

400 gr blandfärs.
10 medelstora champinjoner.
1 stor gul eller röd lök.
1 gul paprika.
I röd paprika.
En kartong/burk grovkrossade tomater.
1 dl vispgrädde.
2 dl ketchup.
Vitpeppar och pepparmix (santa marias är perfekt.)
(INGET salt, behövs inte om ni frågar mig och här är det ju jag som bestämmer.)

Skala och skär både svamp och lök i STORA bitar .
Fräs bort vätskan ur svampen i en torr het stekpanna, och tillsätt sedan en klick smör tillsammans med löken. Krydda med pepparmixen.
Fräs samtidigt köttfärsen, gärna i en gjutjärnsgryta. Krydda rejält.Och håll inte på och experimentera. Det ska vara de pepparsorter jag har sagt!

När svamp/lök ser lagom stekt ut (blankt snarare än knaprigt), lägg över det i stekgrytan (där köttfärsen befinns färdigfräst sig om du har gjort rätt).
Häll över tomatkrossen och ketchupen.
Koka upp.
Skär under tiden paprikorna i STORA bitar och lägg dem sedan i grytan.
Häll på vispgrädden och låt allt koka ihop, i sisådär 7 minuter.

Ätes uppenbarligen med fördel dagen efter.
Just nu är jag mätt som en plätt och väntar på min skjuts norröver.




2 kommentarer:

Anonym sa...

Alltid bra med lite nya tips. Ska nog testa den i veckan.

Åsa Hellberg sa...

Bra, gör det :)