lördag 18 juni 2011

Såg ett dokumentär om Phil Spector

häromkvällen.
Phil - demonproducenten  med alla möjliga fantastiska låtar i bagaget från 60- och 70-talet- som nu var åtalad för mord.
Intervjun gjordes när han var släppt mot borgen och jag kunde svära på att han var oskyldig till det han var anklagad för.
Det tror jag i och för sig alltid.
Länge har jag trott att det beror på att jag är värdelös på att avslöja lögner - vilket också är sant - men jag tror att det största anledningen till att jag inte genomskådar dem är att jag mycket hellre friar än fäller.

Och om någon ska fällas, när bevisen faktiskt ligger på bordet, har jag en enastående förmåga att hitta förmildrande omständigheter:
"Menade inte"
"Inte så farligt"
"Stackar´n"
"Det är väl inte så konstigt om man tänker på att..."

Det kan låta fint och snällt men det har till och från istället fällt mig...

Phil Spector´s första rättegång blev ogiltigförklarad eftersom juryn var oenig.
Ett år senare fälldes han och dömdes till minst 19 års fängelse, en dom som är överklagad.

Inga kommentarer: