söndag 25 oktober 2009

Energi

Det finns människor som snor vår energi och så finns det sådana som ger.
Frågan är vilka vi ska lägga krut på?

Det naturliga svaret är förstås att vi ska fokusera på givarna; ändå är det så att vi ofta lägger mer energi på de som tar.

Vi funderar på oförätter, obetänksamma uttalanden och upprörs över människor som vi inte ens har en relation till.
Vi retar oss på utseenden, snipiga kassörer och idioter på tunnelbanan.
Vi lägger energi på nya fruar, andras relationer och annat vi faktiskt inte har ett dugg med att göra.

Visst är det lite knasigt?

Personligen tror jag på att fokusera på de som ger, men det har jag inte alltid gjort.
I alltför många år har mitt fokus legat utanför mig själv och jag har till och med trott att andra har "tagit" min energi; som om någon kan ta något jag inte frivilligt ger bort.

På samma sätt kan inte någon ge mig något som jag inte är villig att ta emot.
Det skulle vara svininfluensa då, men mot det tänker jag vaccinera mig.

Vad vaccinet mot att ge bort energi till de som inte förtjänar det skulle kunna vara vet jag inte riktigt, men det vet nog ni tror jag.

Kom igen, ge mig lite finfina tips.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Att älska andra så som mig själv - som det står i Bibeln.
Alltså ska min kärlek till andra inte vara mer än till mig själv.
Ger jag bort min energi till någon har jag gett mer "kärlek" till den personen än till mig själv.
Älskar jag mig själv kan jag ge och finnas till för sådana människor utan att de kan stjäla min energi. Jag vet hur långt jag ska gå och hur mycket jag ska ge - för att inte själv urlakas.
Enkelt men så svårt när man inte fått med sig redskapen ut i livet.
Men det är inte omöjligt - även om det kan vara svårt - att hitta dem igen och börja om.
Min lilla teori som inte är min enbart :D
Sanna

Åsa Hellberg sa...

Tack Sanna!

kram Åsa

Anonym sa...

Men för att det ska funka måste väl vi alla vara både och? För om jag satsar på givarna så blir jag en tagare och ger jag enbart så kommer jag att få en massa tagare runt mej. Eller går det att få till en winwin istället för ett nollsummespel och är den totala energinivån konstant bara ojämt fördelad?