onsdag 25 mars 2009

Blogg och bröst


En hel månad av ditt och datt. Mest datt kanske, men någon ska ju ägna sig åt det också.

Födelsedagen ska firas med mammografi.
Ni går väl också när ni blir kallade?
I Stockholm blir man numera kallad från 40 (mot tidigare 50). Jag antar att man upptäckte det som andra landsting upptäckte för länge sedan; bröstcancer drabbar även "yngre" kvinnor.

Jag har flera vänner, under 40, som har fått olika slags bröstcancer. Alla har upptäckt det själva, då de har varit för unga för att kallas till mammografi.

Min första uppmaning blir alltså att känna efter då och då.
Min andra att söka hjälp om man känner, eller ser, något annorlunda med bröstet.
Idag!

Okej?



2 kommentarer:

Unknown sa...

Ja du. Jag har varit för några år sedan eftersom jag kände att något inte kändes bra.

Jag har en cysta i mitt ena bröst.

Uppmanar alla mina vänner att söka om något inte känns ok, och att man står på sej.

Åsa Hellberg sa...

Det där med stå på sig är svårt för vissa, och jag misstänker att vi som kan och förmår skrika lite får bättre vård...tyvärr.