fredag 20 mars 2009

Tacksamhet

En bra sak med mig, som jag tror är medfödd, är att jag aldrig jämför mig med de som har det bättre än jag.
Istället tittar jag åt andra hållet, och inser hur oerhört lyckligt lottade min familj och jag är.

Till att börja med föddes vi i Sverige, bara det är en lyckoträff som är få förunnade.
Vi kallas dessutom "vita", och det är inte lika ovanligt men sett över världen får man väl ändå säga att det är så.

Ingen i min familj har någonsin behövt vara hungrig.
Ingen i min familj har behövt vara törstig.

Vi behöver inte börja arbeta som barn för att hjälpa till med familjens försörjning, i stället får vi gå i skolan och lära oss läsa och skriva
Vi kan till och med välja vilken skola vi vill gå, Livets Hårda eller någon annan intressant högskola.
Vi får stå i kö för att hämta pengar ur en vägg och vi får köa för att betala all den mat vi ska äta under helgen.
Vi köar i vår egen varma bil på väg till våra arbeten, och vi står och fryser när våra barn får ha fritidsaktiviteter.
Vi får betala mobilräkningar, elräkningar och amorteringar, vilket betyder att vi kan ringa våra vänner i lampans sken ifrån vår egen bostad.
Vi får känna efter hur vi mår, och ges möjlighet att förändra det som inte känns bra.
Allt detta för att vi är födda i rätt land.
Ni förstår kanske hur lyckligt lottad min familj är?

Inga kommentarer: