tisdag 24 mars 2009

Coachen studerar

Denna dag fördjupas kunskaperna om det mänskliga psyket, och det finurliga med detta pluggande är att man kommer på en mängd hyss som man själv pysslar med.

Kroppsspråk kan man hyssa med, ni vet när munnen säger "jag är inte arg" samtidigt som man stampar med foten och vevar med armarna.

7% av det vi uppfattar från andra kommer från det de säger, resten av vår tolkning kommer från betoningar, tonfall, kroppshållning, gester etc.

Vad du uppfattar kommer från dina erfarenheter.
Om jag lutar mig fram emot dig när vi har ett samtal kan du till exempel uppleva det aggressivt.
Din troliga respons på det är då att du lutar dig bakåt för att "undkomma" mig.

Att jag lutar mig framåt för att jag är intresserad av vad du har att säga uppfattar inte du om din erfarenhet säger något annat.

Med barn blir detta extra tydligt, alltså kan det vara på sin plats när man kommunicerar med de små att tänka på sitt kroppsspråk.
Det är det första språket de lär sig, och tolkningarna av det kan sitta i länge.

Ibland alldeles för länge.

Inga kommentarer: