söndag 3 juli 2011

Det är över sex år sedan

jag opererade bort min livmoder, en så kallad hysterektomi, eftersom jag hade myom som gjorde att jag näst intill blödde ihjäl varje gång jag hade mens (= taskiga blodvärden = trött, vinglig = bo på en toalett eftersom inga skydd eller tabletter hjälpte).
I mitt fall var det en muskelknuta (vissa kan ha flera) på livmoderväggen som växte hyfsat okontrollerat.
När jag opererades var planen att öppna i mitt gamla kejsarsnitt, men myomet var för stort så istället sprättades jag upp från naveln och ned.

Efter den här mycket äckliga informationen kan jag berätta att det var det bästa jag har gjort.
Ingen mens är fantastiskt.
Men det betyder också att jag inte har den indikatator på klimakterie som andra har.
Alltså borde jag kanske kolla mina hormonnivåer.

Har ni gjort det?
Hemmatest?
Doktor?

5 kommentarer:

Madlar sa...

Testa hormoner för att? Antingen får du inga större besvär av lågt östrogen eller oxå börjar du svettas, blir sömnlös, sur eller allmänt dyster. Du blir nog varse ;)

Allvarligt, hade besvär i 6-7 år innan mensen upphörde. Efter det blev jag deppig o låg o sökte då för att prova östrogen. Blev kanske något piggare men däremot kom blödningarna tillbaka vilket var urtrist eftersom jag vant mig vid vardag utan eländet. Nej, äter inga piller, arbetar med dysterheten på ett mer mentalt plan istället.

Pennelina sa...

Det finns dagar då jag skulle kunna skära ut eländet själv... men får inte operera mig... inte ens på sjukhus.

Kramar <3<3<3

Åsa Hellberg sa...

Madlar; jo, men jag vill veta så att jag kan hjälpa mig själv i så fall.

Pennelina; det är för j-vligt.

Spader Madame sa...

Låter som om det kan bli något för mig som det ser ut... och du tycker det var bra?

Åsa Hellberg sa...

Ja, för mig var det superbra. De tog ett tag innan jag var helt läkt, men sedan så har allt funkat perfekt.