lördag 9 juli 2011

Jag läser på "vårt" forum

att en terapeut på Karolinska har rekommenderat en separation (i alla fall var det så personen uppfattade det) och jag pratar ofta med personer som har fått det rådet.
Tyvärr skapar det bara  mer skuld och skam när man inte klarar det och så klänger man sig än mer fast vid sin missbrukande partner.
Sunt förnuft är naturligtvis att lämna någon som gör en illa. Det vet vi som har stannat också.

Den som inte klarar det behöver först av allt hjälp med att stärka sig själv.
Att annat är som att säga till någon med två brutna ben att gå.
Det håller en meter.

5 kommentarer:

Gafflan sa...

Om man vill fortsätta tillsammans i sin relation så är väl det bäst för alla. Skuld känner man nog ändå varför det blev som det blev.
Sv. Enda nackdelen med Sotekanalens dag är att den är samtidigt som Grebbestads Karnevalen (Badortensdag) och jag är så sugen på att åka dit någon gång igen.
Kram

Åsa Hellberg sa...

Jag har aldrig någonsin har varit på karnevalen i Grebbestad:)

livia sa...

Det vilar en ro i att inte behöva ta något beslut också, det kommer väl till en antar jag : )
Hade jag tagit beslut direkt så hade vi blivit ovänner för livet och jag hade fått leva med att aldrig få känna att jag tagit beslut grundade på genomtänkta val.
kram

faith sa...

Jag kan bara instämma och sucka eftersom jag misstänker att den typen av råd är ganska vanligt och ställer till mer skada än nytta. Även om budskapet säkert är i alla välmening.

Åsa Hellberg sa...

Ja, absolut att det sägs i välmening, jag tror bara att man har missat kraften i medberoendet.