söndag 14 augusti 2011

Det finns olika sätt att berätta

att någon åker båt.
När det kommer från mina tangenter blir det inte mycket mer än så.
Där andra använder brodyr för att berätta kör jag med raksöm.
Enkelt - rent av fattigt - men med tempo framåt.
Jag tänker inte på hur jag formulerar mig och det borde jag göra.
Ska göra.
I redigeringen.
Jag är fullkomligt övertygad om att jag alltför generöst har gödslat med alldeles ljuvliga adverb och rent av fantastiska adjektiv, trots att jag säger att jag skriver enkelt.
Utöver det har jag säkert upprepat mig eller sagt ett som skulle vara två.
Jag vet inte, jag har inte gått tillbaka och tittat.

Jag skriver som en slottermaskin, vilket i mitt fall betyder fort och fel.
Det gör att när jag är klar har jag bara börjat...

3 kommentarer:

Margareta sa...

Har just läst Stephen King´s bok "On writing" och där har han en "rewrite formula" - när du tycker att du är klar med ditt manus och ska redigera, ta bort 10%. Har du fyra hundra färdigskrivna sidor, dra ner dem till trehundra! Då blir du av med t ex brodyr och annat - testa och lycka till!

Åsa Hellberg sa...

Så blir det:)

Märta sa...

Vad spännande det låter! Ser verkligen fram emot ditt kommande alster. :)