tisdag 23 augusti 2011

Är det bara jag som blir förvirrad av alla kostråd?

Ut med potatis och in med smör, bort med bröd och in med nötter, frukt är skitfarlig och snabbmakaroner ska vi inte prata om. Korv är pest och juice är kolera.
Tre mål, sex mål, tallriksmodell, näve eller decilitermått?
Inget sötningsmedel men inte socker. Mörk choklad men inte ljus. En bit, absolut inte två.

Vatten kan vara farligt i för stor mängd.
Det är inte bra att vara alkoholist men vin varje dag är bra. Ett glas, absolut inte två.
Sushi är bra, men ut med riset.
Bajset ska vara mellanbrunt och helst komma varje dag.

Paulun lanserade GI men har ändrat sig till ISO.
Dahlqvist förordar LCHF och har nu för höga sockervärden.

Jag tror att jag får börja tänka själv.

5 kommentarer:

Åsa sa...

Jag har för länge sedan lagt ner tron att allt passar alla och lyssnar därmed inte vad alla säger. Utan lyssnar på min magkänsla, och på vad min kropp säger, och vad mitt förnuft anser vara klokt.

För det går inte att följa allt. Jag är en anhängare till tallriksmodellen. Då den rent vetenskapligt tillgodoser kroppens alla biokemiska behov. Och för att jag mår bra av den. Vilket räcker för mig.

Åsa Hellberg sa...

Gott så, Åsa!

Gafflan sa...

Var och en efter eget huvud och förnuft. Lagom är väl ändå bäst.

Mia S sa...

Det svänger hit och det svänger dit... och i grund å botten så är det nog motion och att röra lite på sig som gör det mesta av måbra-andet och ev viktnedgång trots allt

Anonym sa...

Sunt bondförnuft och ordet lagom av allt - det är min diet :)
Sanna