lördag 29 oktober 2011

Min första bloggvän,

Liz Wennberg, har skrivit ett inlägg om konsten att skriva en bok.

Själv kan jag inte ha för stor koll på mina karaktärer innan jag börjar skriva.

Jag har provat att göra en rätt fullständig beskrivning av dem på förhand, men det ställer till det för mig under skrivprocessen eftersom jag då inte vet om jag verkligen har beskrivit dem i manuset - eller bara i sidodokumentet
Istället skriver jag ned allt sådant i min skrivbok så fort det är på pränt i manuset.

Karaktärerna blir varsin lista.
Stefan.
47.
Blond.
Mjukt hår.
Tjock mage.
Illaluktande fötter.
Gillar fotboll.
Bröt foten -83
Handels.
Nöt allergiker.
Storebror till Anna och Petra.
Lillebror till Roger.

Den listan kan bli rätt lång innan jag är klar, men bara på det sättet vet jag vad jag redan har beskrivit.
Tro mig, det har i alla fall inte jag en aning om annars.
Jag gillar ju att flödesskriva och går inte tillbaka i manuset under skrivtiden om jag inte måste.
När jag väl är klar har jag glömt det mesta och därför blir det som ett sprillans nytt, och fyllt, dokument när jag till sist läser manuset från början till slut.

Har jag tur blir jag överraskad.
Det är då jag inbillar mig att det är bra.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Nu när du skriver så här börjar jag tro att det skulle göra mig gott att inte alls gå tillbaka under processen, utan bara skriva tills allt är klart.

nillas liv på pinnen sa...

Lustigt, jag funkar exakt lika när det gäller karaktärsskildringarna. Jag provade nämligen att lista ner karaktärsdragen i ett tidigt skede, men jösses vad jag blandade ihop listan med det jag skrivit i berättelsen. Dessutom växer ju storyn fram allteftersom, och karaktärerna med den.

Åsa Hellberg sa...

Liz; ja, prova för tusan.

Nilla; precis!