söndag 1 mars 2009

Vasaloppet 1983

Vi passerade Evertsberg, Risberg och Mångsbodarna på vår väg mot Sälen, platser jag tidigare bara hade hört talas om när Sven "Plex" Pettersson refererade vasaloppet. Jag rös.
Faluröda hus ,vita knutar och verandor med dekorativ utsmyckning.
En lanthandel. En skola. Och skog.
Mycket skog.

Jag var på väg från västkusten till Sälen för en anställningsintervju. Det var min illgröna ford som hade galler för bakrutan, och jag, som tog omvägen via Mora.
Jag vet inte hur många timmar vi reste, många skulle jag tro.
Det gjorde ingenting.
Jag adopterade Dalarna den där oktoberdagen 1983, och stannade sedan i Sälen i tre år.
Tre friska år.
Sedan började jag flyga och fick kronisk bihåleinflammation.

Det är en helt annan historia.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hej där! Vad fantastiskt kul att få veta vem du är. Som jag har undrat!

Många kramar,
Liz

Åsa Hellberg sa...

Hej Liz.
Allt eller inget, no more pseudo :)

Kram Åsa