torsdag 9 juli 2009

Text och rytm

Förlaget och jag pratar just om baksidestext till Casanovas Kvinna, och jag kommer återigen på hur känslig jag är för språklig rytm.

I mina egna texter är jag inte särskilt kritisk till orden i sig, ni som följer min blogg vet att jag inte använder mig av ett särskilt brett register.
Det är rytmen som är min akilleshäl.
Jag vet så väl när jag njuter av en text och flödet i den men kan verkligen inte prestera det själv så som jag önskar.

Jag har pratat om "fort och fel" förut, och rytmen blir en del av den problematiken.
Jag gillar lösningar och i mitt fall ligger den i att skriva mycket, men också i att läsa och förstå varför jag tycker om en text.
Hur gjorde de som skrev det jag tyckte om? Vad i rytmen var det som tilltalade mig? Vad kan jag sno och hur blir det när jag gör det till mitt?

Coachens skriftliga funderingar en torsdag morgon.
Vad funderar ni på idag?

Inga kommentarer: