torsdag 11 mars 2010

Bryt fyra knäckebrödskivor

i småbitar ned i en tallrik, häll över mjölk och en matsked lingonsylt så har ni morfar Hellbergs specialare, och min lunch idag.

Utöver denna o-lagade rätt, så var det mormor som höll i matlagningen när jag var liten.
Alltid husmanskost.
Nästan alltid efterrätt; sagosoppa, rabarberkräm eller äppelkompott.

Vi äter aldrig efterrätt, gör ni?
När det blir rabarbersäsong ska jag banne mig göra kräm.
Mycket kräm.

Vill ni komma hit och käka efterrätt?

9 kommentarer:

Pennelina sa...

Jag äter oftast fil eller yoghurt med rågrut i till frukost :-) På sommaren gör vi egen tjockmjölk. Visste du förresten att de gör slik på riktig tätört fortfarande på mejeriet i Rödros? Säljs i butikerna i Norge.

Jo, vi äter efterrätt ibland! Gärna paj eller fruktsallad... eller varför inte ostbricka ;-)

Kram från mig!

Anneli Stålberg sa...

Vi äter bara efterrätt när det är fest. Vet inte varför men det har bara blivit så. Kanske för att jag inte är så förtjust i efterrätt. Jag vill hellre ha förrätt.
Kram!

underytanjag sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
underytanjag sa...

Smolaneddi. Eller bryta. Vad sa morfar?

Vi äter ofta efterrätt, men ibland blir det "bara" frukt. Lustigt hur barnen ibland efter en chokladbit eller lite glass plötsligt orkar äta upp den där maten som de påstod sig vara helt färdiga med..

Kia sa...

Hemma hos farmor fick vi "bryta", smulat tunnbröd med mjölk och blåbärssylt.
När jag känner mig extra ambitiös gör jag efterrätt, gärna lime-pannacotta eller kanske vaniljmousse (inte lika stabbigt som pannacotta) med limemarinerade jordgubbar. Oj vad sugen jag blev på efterrätt....

Anonym sa...

Jag tar gärna lite efterrätt på maten.
Det är bra med lite sött - behöver inte vara chokladpudding eller liknande utan bara en enkel frukt eller rårörd äppelmos - efter maten för matsmältningen och upptagningsförmågan av näringsämnena.
Däremot bör kaffet vänta pga rak motsatt anledning.
Jag fick lära mig dessa två bla på en "näringskurs" jag fick gå när jag var dagmamma.
Och blev glad och tyckte det var lustigt för jag liksom har den känslan i mig själv.
Det vore trevligt att äta efterrätt med dig :)
kram Sanna

Åsa Hellberg sa...

Titta där, ni gillar också efterrätter.

Jag ska servera sådana varje dag den här helgen!

Kram Åsa

Onna sa...

Nåt som är väldigt gott när vi pratar om rabarber är rabarbersoppa. Koka rabarberan med mycket socker och en kanelstång, reda av med lite potatismjöl och vatten. Koka upp. Ha en tillbringare i kylen och drick den till kvällsmat med en ostmacka. Gudagott!

Anonym sa...

Rabarberkräm säger jag aldrig nej till, jag kommer. Morfar Hellberg måste ha lärt min mormor och morfar den rätten för den fick jag när jag var liten.