onsdag 10 mars 2010

Mental träning varje dag

Vad lätt den är att glömma bort, den där tacksamheten vi kände när det där hände.
Den är så flyktig och så lätt att ersätta med girighet.
Det som var tacksamhet blir bitterhet när vi tror oss se att vi faktiskt kunde fått mer.

Mia Törmblom brukar prata om att självkänslan är en färskvara och att tacksamhet är en stor del av den.
Jag håller helt och hållet med och det är därför jag tjatar om att vi måste påminna oss om vad vi är tacksamma för; det borde vara lika viktigt som att borsta tänderna.

Det vi behöver är en skrivbok och en penna, och en stund i lugn och ro.
Tre saker du är tacksam för, varje dag.

Här är min lista idag:

Jag är tacksam för att
  • sonen inte har hörts av, vilket nog betyder att han har det bra på lägerskolan.
  • att solen skiner och värmer min balkong.
  • det finns rester i kylen som jag kan äta till lunch.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Åsa! Tycker som du att det är det lilla i vardagen som man ska vara tacksam över!
¤ tacksam över att komma upp på morgonen och klara av mitt jobb, just nu
¤ tacksam över en blöt hundnos puss!
¤ tacksam över att höra vårfåglarna kvittra på min dagliga prommis.
¤ tacksam att jag kan släppa ut all gråt jag burit på i flera år. Kram Lena

Åsa Hellberg sa...

Bra Lena!

Kram Åsa

HOUSE of ADELA sa...

Jättebra påminnelse av dig! Håller helt med. Man (JAG! =)) måste påminna mig själv om detta ständigt! Precis som du skriver...vad lätt det är just DÅ när vi känner tacksamhet...sen glömmer vi alldeles för fort!
Hoppas och ser fram emot att du snart skriver en ny bok igen;D
Kram från Adela

Åsa Hellberg sa...

Adela; det hoppas jag också. Jag längtar efter att få skriva igen.

Kram Åsa