tisdag 8 mars 2011

Jag såg på BB-tv igår

och fick lära mig något nytt; trycka på knappen.
Vid detta (ut)tryck måste bebisen ut NU. Det betyder att slänga iväg den blivande mamman till operation, där hon sövs direkt och bebisen plockas ut under ett så kallat katastrofsnitt.
Stackars föräldrar, de blev förstås skräckslagna och den unge pappan var nog nära att tuppa av ett slag.

Jag snittades också, men det var minsann ingen panik.
Det tog 30 timmar innan man fattade att sonen inte kom någonstans, det vill säga ut som är den naturliga vägen vid en förlossning.
Dessutom fick jag vänta två förfärliga värktimmar på snittet eftersom de ovannämnda katastroferna förstås kom före mig.

Men vilken tur jag har som bor i Sverige och har tillgång till vård före, under och efter en förlossning.
Och vilken tur jag har som också har möjlighet att välja att inte få barn trots att jag har blivit gravid.
Runt om i världen dör mängder av kvinnor av illegala aborter och under förlossningar.
Utan den hjälp jag fick hade varken sonen eller jag funnits idag.

Det är 8 mars, mina damer.

6 kommentarer:

Gafflan sa...

Vår egna dag idag och jag ska fira med semla :D

Åsa Hellberg sa...

Ja, det kanske är dags för en sådan i dag:)

Lysande ögonblick! sa...

Fin dag på alla sätt. Och du, jag kommenterade innan men råkade göra det genom min killes inlogg. haha. det är jag som är Poria.M om du undrar. :)

Susanne B sa...

Hej Åsa!

Hua för katastrofsnitt. Det var vi med om för 3,5 år sedan. Men den största känslan när jag vaknade ur narkosen var tacksamhet över att vi kunde få så fantastisk hjälp och att vårt barn levde!! (Försökte nyvaken och gråtande tvångsklappa de stackars sjukvårdarna som rullade mig till uppvaket på kinden.)

Hursomhelst. Jag vill också tala om att jag nu läst Casanovas kvinna och tyckte att den var helt fantastisk! Den väckte mycket tankar och känslor hos mig och min nyfunna vän i Costa Rica (vi läste den båda). Har bloggat om det. Tack för den läsupplevelsen och för det som bor kvar i mig efteråt! Nu ska min mamma också läsa :-)

Åsa Hellberg sa...

Tusen tack, Susanne, jag såg det och länkade till din blogg!

Susanne B sa...

Nämen, det såg inte jag (läste dåligt med bloggar därborta :-)). Ha en fin eftermiddag! S