tisdag 16 juni 2009

Vardag

En vårlik himmel skymtas i Stockholmstrakten och det är nästan lite ståpäls över det.

Jag trodde kanske inte att det skulle vara grått för all framtid, men det baseras på långvarig vädererfarenhet snarare än på några tecken i skyn.

Det är helt okej för mig att ta två veckor av lite vårväder innan sommaren drar igång.
Jag känner mig inte riktigt redo än, och ändå har jag laddat med vita kläder sedan i mars.
Det är nog bristen på våraktiviteter, som att sitta på en uteservering och frysa eller att ligga med en filt över sig på badstranden, som saknas för att det ska kännas som riktig sommar än. Jag behöver mina inledande ritualer för att välkomna det där varma och sköna, och har slarvat med dessa i år.

För er semestersvenskar ska jag skärpa till mig och tar helt enkelt lunchen ute idag i den sextongradiga vårvärmen.

Det är nämligen idag som gäller i den här delen av landet, för i morgon och resten av veckan vankas det tydligen annat igen.

Fredag är härmed omdöpt till midhöstafton.

Inga kommentarer: