torsdag 15 december 2011

I år är jag inte ledig dagen innan julafton.

Det är annars den dag jag vanligtvis gör allt i ett svep; julklappar, skinka, praliner och annat last - minute - pyssel.
I år får jag istället använda torsdagen till det som behövs.

Kommande helg ska blomstren fixas.
Hyacinter, tulpaner och vita amaryllisar i höga vaser.
Julstjärmor är ingen idé, de har en överlevnad på två dagar i den här lägenheten.
Nu har jag försökt i fem år och ger upp.

Jag blir ledsen när blommor dör och när min fina doftranka såg ut att vara på fallrepet tog jag i med all kraft för att väcka den till liv.
Nu visade det sig att den ska tappa lite blad och att min ömsinta behandling kanske inte var alldeles nödvändig, men jag kan i alla fall konstatera att den ser nöjd ut igen.

Ungefär så.
Planen är klar.
Hur går det för dig?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tar det med ro - ska göra lite i helgen sedan blir det väl lite på om på i nästa vecka.
Sanna

nillas liv på pinnen sa...

Jag gör också så; fixar allt sista dagen. Brukar bli lite körigt med matlagningen och det har väl hänt att jag blivit en liten liten aning grinig framåt natten, tror jag. Jo, det har nog hänt.