söndag 18 december 2011

Redan förra året sa jag till mig själv

att jag måste köpa en ny gran eftersom den övre delen hänger snett.
Jag gillar inte snett, är rent av allergisk.
Nu förträngde jag det och i dörröppningen mellan vardagsrum och hall står den nu välklädd, sned och utan sedvanligt glitter.
Om jag låter bli att se åt det hållet klarar jag mig fram till nyårsdagen då den ryker för gott.






















För övrigt kan jag konstatera att varje tomte jag har är inköpt av någon annan. Flera av mamma, andra av mormor och någon av sonens farmor. Det enda pynt jag har bidragit till är grankulor och min älskade kitschiga granslinga ovanför fönstret.

Jag har några få viktiga julsaker.
Morfars tomte:





















Den finns i tre exemplar. Ett har mamma, min morbror det andra och så min då.

Annat är det som sonen har gjort.





















Och ett par gamla papperstomtar som alltid stod på köksfläkten hos mormor och morfar. Här tillsammans med en liten julkrubba i plast som jag fick när jag var liten. Eftersom jag snart är OMG så har den tappat det mesta av sitt glittriga tak som jag tyckte var så fint.
Lucian är också från min barndom.






















Det var det.
Nu ska jag tvätta.

4 kommentarer:

Fru B sa...

En sådan krubba har jag med... inköpt i början av sextiotalet : )

Åsa Hellberg sa...

Åh, har du? Du och jag, Fru B!

Joanna Björkqvist sa...

Jag hade också en sådan liten julkrubba när jag var liten! Undrar var den blev av...? Den kanske ligger långt ner i källaren... Jag tyckte så mycket om den och jag minns det vackra glittret på taket. Jag tror jag fick den när jag var typ åtta, så i mitten av 70-talet...

Vilken nostalgitripp att få se den hos dig!

Åsa Hellberg sa...

Jag fick nog min betydligt tidigare än så, men de höll nog några år kanske:)