söndag 26 augusti 2012

Igår vad det läs,

idag är det skriv och invigning av ny skrivbok.
Andra har anteckningar på sin dator, det har inte jag.
I den här kommer jag att ha allt och nu när alla karaktärer är satta i manuset är det dags att få dem på pränt. Namn, utseende, ålder, intressen, arbete, bostad etc.
Jag skriver aldrig fakta som inte redan är i manuset, möjligtvis under "glöm inte" eller "idéer."
Det blir säkert snyggare och prydligare med ett worddokument, men jag gillar mina skrivböcker och för mig funkar det, även om det inte ser särskilt vackert ut med mitt kladd på sidorna.


































I förorten spöregnar det så vi åker hit tycker jag.

Nu kör vi!

14 kommentarer:

Kati sa...

Åh vilken fin. Slår ett trist dokument på datorn anytime, ju. :) Jag tycker också att skrivböcker är underbara. Det känns så ursprungligt att klottra ner anteckningar för hand. :) mycket mer kreativt med.

Anonym sa...

Jag är också en sån som kladdar i anteckningsböcker. Worddokument är för stelt och tråkigt. I anteckningsboken använder jag färger, moln, punktlistor som är betydligt fantasifullare än i datorn.
Din nya anteckningsbok är supersnygg!

Åsa Hellberg sa...

Fint manus måste ha fint anteckningsblock, eller hur?

Shamrock sa...

Jag hänger på för jag har samma skitväder som du

Shamrock sa...

Tror förresten att det är en generationsfråga för jag föredrar oxå papper och penna medan systern (7år yngre) föredrar datoriserat skrivande

Åsa Hellberg sa...

Jädrar i min låda.

Åsa Hellberg sa...

ja, det kanske det är. och så gillar jag fina skrivböcker som jag vill behålla.

Fru Venus sa...

Jag har en stor skrivplatta där jag teipat ett stort papper med alla uppgifter, ser allt i ett svep då :-)

Åsa Hellberg sa...

Det låter ju jättebra. Huvudsaken är nog att vi trivs med sättet vi jobbar på.

Simona sa...

Åh vilken fin skrivbok. Jag har ALLTID ett anteckningsblock. Ett till varje roman. Det måste vara A4, ha tjocka spiraler i ryggen, hårda pärmar och ett gummiband. Ja, det är väldigt noga det där. Och en fin utsida som passar ihop med boken.

Ses snart!

Anneli Stålberg sa...

Vilken vacker skrivbok. Jag skriver också på papper, fast i ett mycket mer tråkigt A5 block. Mina anteckningar brukar bli ganska röriga, så det behövs nog inget finare. Om man inte ger sig tid att renskriva förstås.

Kati sa...

Själva texten, skriver du i Word eller Scrivener? Jag provade på scrivener, i en dag, sedan gav jag upp. För mycket funktioner att sätta sig in i.

Anne Jonsson sa...

Precis sådana där skrivböcker gillar jag jättemycket. ett litet magnetlås som knäpper till när man stänger den.
Jag skriver faktiskt i datorn, ett dokument där jag radar upp allt som jag kommer under tiden jag skriver och som jag inte får glömma eller fina dialoer som bara poppar upp i huvudet eller fina beskrivningar av något eller vad som helst som jag vill ha med. problemet är att jag inte alltid har en dator med mig när inspirationen slår till...så jag har anteckningsbok- dessutom!
Kanske inte jättesmart... får kanske överväga att bara ha anteckningsblock, men jag är så rädd att jag ska glömma det någonstans för jag är en ganska tankspridd människa ...

Åsa Hellberg sa...

Jag tror på att göra det man trivs med.