lördag 1 maj 2010

"Nu gör du så här, så blir allt bra"

Jag tycker att det är rätt härligt med förnumstiga människor, de som har receptet på hur livet ska vara och levas, och som glatt talar om för alla på vilka sätt de ska bete sig för att få evig lycka... och för all del evigt liv.
De är så skönt bekymmerslösa när de delar ut sina råd, och jag vet att jag många gånger har tänkt; är det inte svårare än så?

Det troliga är att det inte är det.

Många av oss missar ingredienserna vilket gör att tårtan blir platt istället för hög och fluffig, och medan den förnumstiga tycker att vi måste börja om från början tycker vi själva att vi kan pluppa i äggen efteråt.

Så länge vi mixtrar med recepten kommer vi att stå med samma slags tårta, och det är det som vissa vet och vill hjälpa oss med.
"Ingen ska komma här och tala om hur jag ska leva mitt liv", säger vi som har missat vad det handlar om.

Vi kommer att fortsätta med våra misslyckade tårtor, vi har ju i alla fall garnityren "jag bestämmer själv" på plats.

6 kommentarer:

Mia S sa...

God morgon... och den där tanken var bra.. den tar jag till mig och nickar instämmande att så enkelt är det nog !

Kramen..

Åsa Hellberg sa...

Kram till dig också!

Anonym sa...

Men jag tror i bland att det - för en del människor (sånna som jag varit/är(?))- är svårare än så. Ibland måste vi få hjälp med att hitta "vispen" "måtten" och "slickepotten" för att veta hur det ska gå till. Det räcker inte alltid med att veta i vilken ordning man ska lägga i ingredienserna om man inte har redskapen att göra i ordning dem med.
Men jag håller med - det är enklare än man tror när man väl fått "sprätt på det".
Hoppas att 1maj startat bra
kram Sanna

Åsa Hellberg sa...

Redskapen ligger oftst i recepten, tro det eller ej...

Kram Åsa

Anonym sa...

OM jag nu vill vara besserwisser, kan jag ju fråga om den andra vill ha ett tips, och vara beredd på att få ett nej till svar. Svarar personen ja, torde han/hon vara beredd att lyssna också. I grunden yttrar sig besserwisserns behov i projiceringar mot den andra.

Jag har försökt formulera detta i min Ansvarslag 6 http://brainstretching.wordpress.com/2010/03/12/ansvarslag-6-%E2%80%93-att-oombedd-ta-ansvar-for-andra-speglar-ens-egna-behov/

Åsa Hellberg sa...

Oombedda råd är aldrig roligt, men att lyssna på hur andra gör är smart om man till exempel vill lämna ett missbruk eller medberoende, där självet är gigantiskt...