söndag 16 maj 2010

Nu har jag läst klart

Askungar, skriven av Kristina Ohlsson.
Bra story och ett alldeles korrekt språk.
Jag saknar att jag inte blir berörd av karaktärerna och det kan vara det korrekta som stör, men det kan lika gärna vara jag som inte flyttar in i boken som jag borde göra.
Betyg Bra, och jag kommer att läsa nästa; "Tusenskönor".

Med mitt sätta att läsa kan det hända att jag missar nyanserna; stycken som inte fångar mig skummar jag över .
Miljöbeskrivningar ligger till exempel oerhört risigt till.
När det vimlar av karaktärer har jag också svårt att hänga med, är de dessutom otydliga är det kört för min del.

Om det sedan är krim eller något annat är inte så noga, jag är en allätare så länge ovanstående finns med (eller inte med kanske).

Vad gör ni idag?

6 kommentarer:

Maj Korner sa...

Vi läser olika, intressant att se. Miljöbeskrivningar är viktiga för mig, det är de som skapar den inre bild som karaktärerna rör sig i. Jag "bygger" ett hus efter det författaren skriver. Men det kan bli tokigt också. Om jag inte fått veta var köket ligger så placerar jag ut det själv. Och får jag då senare i boken veta att det ligger till höger och jag har placerat det till vänster då vet jag inte vems bild jag ska använda, författarens eller min egen.

Sen är ju en del författare inte bra på att få en att känna med/för karaktärerna. Det är obra, tycker jag.

Åsa Hellberg sa...

haha, själv lägger jag överhuvudtaget inte märke till var författaren placerar köket.

Det kanske är det som är fördelen med att strunta i miljön.

Mia S sa...

Karaktärer... jag gör bilder i huvudet. Som tex. Annika Bengtsson, min Annika, hon var mörkhårig (nedanför axlarna), lång, lite mullig med stora bröst...och sen görs det film av boken/böckerna ... Helena Bergström är jätteduktigt men hon var INTE min Annika och jag retade mig på det i början !!

Jag ser fortfarande "min" Annika när jag läser böckerna...jag vann !

Kram ♥

Åsa Hellberg sa...

Heja Marie! :)

Anonym sa...

Att veta om man har lagomt många karaktärer eller om de berör är görsvårt! Däremot vet jag att jag är ointresserad av långdragna miljöbeskrivningar. De hoppar jag över när jag läser.

Oj oj. Att få till en bok är inte enkelt :)

Åsa Hellberg sa...

Karina; ändå har du lyckats få till TVÅ!!!