tisdag 24 maj 2011

Jag ska sluta beklaga mig över Blogger,

istället verkställer jag ett önskemål om äppelpannkaka... igen.

Det finns en hel del desserter - eller efterrätter som vi sa - som min mormor gjorde som jag aldrig har testat att göra själv, som sagosoppa och rabarberkompott.
Emellanåt fick vi (morfar och jag) också citronfromage, men den undrar jag om hon inte använde färdigt pulver till.
I övrigt fanns det inga halvfabrikat i det Hellbergska hushållet.
Mormor lärde sig att laga mat på barnhemmet och när hon var hembiträde hos olika familjer i Köping.
Rektorns var en favorit och till dem kom hon redan som 14-åring.
Förklädet och hättan fick hon med sig från barnhemmet.
Det fanns inte så många alternativ för en flicka med hennes uppväxt.

Men vilken mat hon lagade.
Sagosoppan var gudomlig.
Jag måste genast leta reda på ett recept.

4 kommentarer:

Gafflan sa...

Sagosoppa kokade min farmor och det har jag inte ätit sedan jag var barn, saknar det nu när jag läste ditt inlägg. Här åts det också mycket citromfromage men det var pulver. Så kokades det mycket kräm på allt faktiskt som plommon, äpplen, jordgubbar osv.

Shamrock sa...

Vad är sagosoppa?

Åsa Hellberg sa...

Det kallas också saftsoppa; sagogryn, saft, vatten, kanelstång och russin. Ungefär så.

Susanne B sa...

Vad är sagogryn? :-)