måndag 20 april 2009

Ärligt talat Tanums kommun

Min mamma har ont i halsen.
Mer och mer för varje dag.
Idag tar hon beslutet att ringa till vårdcentralen för att få hjälp, och efter många försök kommer hon till en telefonsvarare som meddelar att vårdcentralen ska ringa tillbaka om en timma, det vill säga 9.00.

I Tanums kommun kan man inte få träffa en läkare när man vill, man måste få en så kallad akuttid, och när mamma ber om en sådan så "finns det inga kvar".

Hon meddelas därmed att hon får återkomma om hon får svårt att andas.
"Tveksamt om jag kan ringa då", sa hon med torr humor (hon är roligt min mamma, bara så att ni vet).

Närmsta akutsjukhus är NÄL, i Vänersborg, och dit är det 10 mil och 12 timmars väntetid (minst. Att bli sjuk när turissäsongen börjar är nog inte att tänka på.)

Nej Tanum. Detta duger inte.
Min mamma är 70 år, och hon ska få träffa en läkare när hon behöver.

Det kanske är fallstudier från svensk sjukvård jag ska ägna nästa bok åt.
Tanum kan ligga risigt till då.

Och vilken bra bokidé!

2 kommentarer:

Sverker sa...

på dem bara .. attack.. attack...GHRRR

Åsa Hellberg sa...

Japp!
Kram sys