lördag 11 april 2009

Mormor

Som så många andra 60-talsbarn hade jag en nära relation till min mormor.
Kanske den var extra speciell eftersom jag bodde hos henne och morfar i Fjällbacka till jag var 13, och därefter varje sommar fram till vuxenåldern.

Nu när det är för sent har jag så mycket som jag skulle vilja fråga henne om:
Hur det var att växa upp på barnhem?
Hur hon upplevde Fjällbacka när hon kom dit från Köping på 30-talet?
Vilka drömmar hade hon?

Det är så mycket jag vet om min mormor, och ändå så lite.

Tur att jag har mamma kvar och att det inte är för sent att fråga
henne om hennes liv.
För mormors och mammas liv bär ju även jag, och vår gemensamma historia är viktig för mig och den jag är.

Att "inte ha en familj som alla andra" kändes svårt när jag var liten, men idag är jag stolt och glad. Tänk vad bra det blev!

"Min mormors historia" berättas av 12 författare, och den ska självklart in i min bokhylla.

Inga kommentarer: