tisdag 14 juli 2009

Som gammal flygvärdinna

sitter jag nu här och försöker räkna ut vad som händer ombord på planet till Kos.

De har varit i luften en halvtimma, och jag antar att de troligtvis säljer hörlurar just nu.
Bakom gardinen preparerar resten av besättningen drinkvagnar som ska generera inkomster till flygbolaget samt förfriskningar till passagerarna innan maten kommer om ca 20 minuter skulle jag tro.
Om 40 minuter börjar kaffeserveringen och efter det drar man en "waste-vagn" genom kabinen för att samla in allt skräp innan man plockar in brickorna efter matserveringen.

Under tiden ett gäng samlar in matbrickor, preppar resten eventuella "erbjudanden" som fina klipp på parfymer, nitlotter och möjligtvis lite fler drinkar på ytterligare en vagn.
När man tar betalt för eventuella förbeställda varor vet jag inte riktigt. På min tid packade vi dem för hand under resan...

Sista timman låter man passagerarna ta det lite lugnt, se klart på filmen och plinga i klockan efter service.
Fasten seatbelt kommer på sisådär 15 minuter innan landning och då ska kabinen vara säkrad, alla bord och stolar ska vara i en upprätt position och mittgången ska hållas fri från allt handbagage.

När landningsställen fälls ut brukar också besättningen få sätta sig...själv har jag stått i en landning.
Det var när jag bara hade danskar ombord och "halvfjers och halvfems" var ord som jag inte förstod.
Det tog en timma att ta betalt för alla taxfreevaror, och när jag egentligen skulle sätta mig hade jag helt enkelt inte tid...

Anyway.
När väl passagerarna har gått av ska personalen ombord kissa, äta, byta nackskydd och preparera för hemfärd; ta emot mat, få rätt passagerarantal och nya varor från cargo.

En timma och tio minuter senare är det start och hemfärd.

Nu vet ni det.

Inga kommentarer: