fredag 24 juli 2009

Ta ut i förskott

Vi vill inte gärna det...ta ut något i förskott.
Vi blir bara besvikna, säger vi, och tror att om vi inte tog ut något i förskott så blir vi inte besvikna.

Ett exempel är när vi inte köper en barnvagn innan bebisen är född, för tänk om det händer något under förlossningen.
När jag själv fick barn hade jag ingen som kunde kvista iväg och köpa en barnvagn, så jag fick helt enkelt ta risken att köpa en innan bebisen var född.

Hur törs du, fick jag höra, och det skrämdes lite.

Skulle allt gå åt helvete för att jag hade köpt en barnvagn, gungat lite på den utan en bebis i, bäddat den med de fina nya lakanen och lagt i den mjuka filten som den blivande mormorn hade köpt?

Det var först efteråt jag kom på att jag hade blivit precis lika fullständigt förkrossad om något hade hänt min bebis vare sig jag hade den där barnvagnen eller inte.

Det enda jag gjorde var att känna på det innan. Gjorde lite fint och drömde om mig och bebisen på promenad med vagnen som jag var så stolt över.
Jag låtsades lite att jag redan var där, och klappade på vagnen två månader innan bebisen kom.

För mig är det inte farligt att ta ut något i förskott, jag blir inte mindre ledsen då min önskan inte går i uppfyllelse.
Jag har tvärtom fått en extra bit njutning, för när jag tar ut förskottet njuter jag av det jag tror ska komma.

Gör det sedan inte det blir jag besviken och får tänka om. Men inte sjutton är besvikelsen större för att jag tordes ha förväntningar.

Jag njuter som sjutton av mina förskottsuttag, det är väl lika bra att passa på tänker jag.
Just nu ligger förskottet på min bok som kommer att bli en kioskvältare av sällan skådat slag.

5 kommentarer:

Kia sa...

Hm, jag blir mer och mer fundersam... nu har du berättat om mormor och farmor och sonen men aldrig om pappan. Har han aldrig varit med i bilden? Vart tog han vägen? Om detta är rätt forum för såna frågor är upp till dig, du behöver inte svara om du inte vill.

Åsa Hellberg sa...

Hej Kia, just det pratar jag inte om:)

Kram Åsa

Kia sa...

Det ante mig, helt ok

Anonym sa...

Man kan också säga: Om man tar ut glädjen i förskott, kan man få vara glad två gånger.

Åsa Hellberg sa...

Ninna; japp, och åtminstone en gång av två möjliga:)