fredag 10 april 2009

1974

Vi satt på träbänkar i Tanums bygdegård och såg filmen "Mannen från Nazareth" med Max von Sydow i huvudrollen.
Bussen hade hämtat oss - som gick i fem-sexan i Fjällbacka, och kört oss de två milen till Tanumshede.

Min bioerfarenhet var begränsad, och jag tyckte att den långa filmen var fantastisk, men sorglig.
Tack och lov fick han uppstå på tredje dagen, och det uppvägde ju lite.

När jag sedan satt på samma bänkar för tredje gången, i nian, hade jag tröttnat. Man visste ju liksom hur det skulle gå.
Jag ville mest hänga i rökrutan, och Jesus lidande (och alla andras också för den delen) intresserade mig inte särskilt mycket. Jag hade fullt upp med mig själv, mina frisyrer och min mascara.

Tack och lov var det en tillfällig, och pubertal, empatidipp.
Idag tycker jag att Jesus hade en hel del bra idéer, väl värda att fundera på.

7 kommentarer:

Unknown sa...

Då kanske jag inte ska berätta min teori om Jesus... Religion är nämligen något som är mycket spännande, speciellt då man är oreligiös. Jag började läsa religion på universitetet, men hoppade av det också.
Denna Jesus...

Åsa Hellberg sa...

Bra kille tycker jag.
Vad jag däremot tycker om vissa av hans anhängare är en helt annan sak.

Unknown sa...

Absolut en bra kille. Han var ju rebell för sjutton.

Robert W sa...

Liz, JK var en föregångare till James Dean, va?

Unknown sa...

Robert; Jesus var rebell. Vad annars skulle han ha varit? Det är inget märkvärdigt med det. Jag gillar honom. Ganska cool kille det där. Vidare kan man fundera över om han inte var homusexuell också.

Jag ska ge er ett boktips; Jesus jude, rebell, gud? av Sören Wibeck.

Utveckla gärna din fråga också.

Robert W sa...

Äh, jag kom bara att tänka på filmen Ung rebell. Jesus homosexuell? Vad grundar du det på? Att han bara ville ha män som apostlar?

Jesus var ju förresten den förste kvinnoprästmotståndaren...

Unknown sa...

Robert; Nej då, det fanns kvinnor också som följde med honom. Många stod i tacksamhetsskuld till honom. Maria Magdalena var väl med?

Hursomhelst så är det väl lite "konstigt" att han var 30 år och ogift? Mycket ovanligt för att vara på den tiden. Det talas om ett bröllop som endel hävade att det var Jusus bröllop, men det stämmer inte med tanke på de uttalanden som gjordes då.

Bara min teori...