tisdag 7 april 2009

Mål

För att förändra sitt liv krävs lite olika saker, men en väldigt bra början är att ha ett mål.
Ett specifikt sådant, så man vet åt vilket håll ska gå. Målet kan vara något man vill slippa, det kan också vara något man vill till.

Min egen förändring kom för att det var tvunget.
Det var ingenting jag hade "gått och funderat på", jag hade helt enkelt inget annat val.
Jo, det är klart jag hade, men ett annat val hade kunnat sluta med katastrof, så min kloka självbevarelsedrift sa; Åsa,det är dags nu.

För första gången i mitt liv gjorde jag en plan som inkluderade en person; mig själv.
Det övergripande var att jag skulle må bra igen. Det blev dock ett alldeles för vitt begrepp så jag fick plocka ner det till delmål:
  • Jag skulle bli coach, och gå alla utbildningar jag hade råd med.
  • Jag skulle främst arbeta med den problematik som jag känner till och brinner för.
  • Jag skulle starta ett eget företag.
  • Jag skulle skriva en bok om det som hade gjort ont, men också gott (detta paradoxala...)
  • Jag skulle föreläsa om problematiken jag skriver om.

För att nå varje delmål fick jag göra en egen plan för vart och ett av dem. För att nå det första fick jag prioritera om min ekonomi (och skoinköp), sälja min nya bil och lägga de pengarna på min utbildning.

När jag skrev boken hade jag en egen deadline. Min plan var att den skulle vara förlag tillhanda i mitten av december, och det var den också. Jag hade då haft två inbokade skrivperioder, hela maj och hela september. Juni till august hade jag sommarlov. Oktober och november handlade om justeringar och diskussioner med vänner med samma slags problematik.

Företaget startade jag under förra året, och det var inte särskilt svårt. Jag fick god hjälp på en "starta eget" dag.

Föreläsningarna är i pipeline just nu. Jag vill avvakta releasen av boken, men planen är att ha den första innan utgången av 2009.

Att jag idag arbetar som coach har ni hajjat va? :)

Hajjar ni också hur bra det är att ha ett mål...och att handling och en plan är viktigt? Bra, då finns det inga hinder för att sätta igång, om det är förändring du vill ha och kanske behöver.

Lycka till!

4 kommentarer:

Cattis sa...

Vilken härlig blogg du har. Dina tankar överrensstämmer med hur jag ser på saker och ting. Det msåte vara härligt att jobba som coach... vi ses snart här igen.

Åsa Hellberg sa...

Tack Cattis, jag har världens bästa jobb!:)

Välkommen tillbaka!

Unknown sa...

(Cattis; "bästa jobb", beror väl på vem hon "behandlar".../hälsningar den där Liz)

Åsa Hellberg sa...

Haha, min favoritklient har talat.
Liz, efter påsk drar vi igång igen...jag vet att du har längtat.