onsdag 22 april 2009

Otrohet och garantier

Kan man verkligen lita på sin partner igen, är frågan jag ofta får från mina klienter.
Mitt enkla svar är nej, det kan man inte.
Och; måste man kunna det?

Uppenbarligen har det hänt en gång, alltså kan det hända igen. Det kan hända även om det aldrig har hänt förut. Det finns aldrig några garantier, och när det inte gör det hur sjutton ska man förhålla sig till tillit då?

Hur förhåller man sig till att det inte finns garantier för någonting?
Jag vet inte ens om jag lever i morgon, vet du?

Hur morgondagen ser ut, och vad som händer oss då, kan vi inte veta. Det som hände igår har hänt och det kan vi inte förändra.

Vad vi har är idag.

Vi väljer själva vad vi ska göra med vår dag, om vi ska ha en bra dag eller en dålig.
När vi väl är i morgon är det en ny idag, och då kan vi göra nya val.

Om vi istället för att lägga våra liv i händerna på andra tar ansvar för det själva, behöver vi inte "lita" på andra.
Då har vi en självtillit som säger att vi klarar oss ändå. Oavsett om vi blir svikna.
För det blir vi.
Och vi sviker också.
Om jag inte lever upp till dina förväntningar på mig känner du dig sviken.
Om du inte lever upp till mina förväntningar känner jag mig sviken.

Mina förväntningar är mina, inte dina.

Vi är så, vi människor.
Vi håller inte alla löften, ibland kommer livet emellan. Vi gör misstag, men vi kan också gottgöra dem genom att göra bättre nästa gång.
Men garantera något?

Nej, det kan vi inte.
Inte ens vissa sängars livstidsgaranti gäller.

Nu kanske vi inte kan jämföra äkteskapliga löften med en säng, men vi kan jämföra tilltron till garantin.
Det är inte alltid det blir som vi säger.
Vi är människor (och sängar) och emellanåt går vi sönder. Vi bidrar också till att andra går sönder.

Det allra viktigaste är att vi lagar oss. För vår egen skull.
Att andra gynnas av det blir en härlig bieffekt.

6 kommentarer:

Agneta sa...

Du är så klok Åsa!!

Åsa Hellberg sa...

Tack Agneta!

Kram Åsa

helene sa...

Ska läsa texten några ggr till!
Åsa, jag sa ifrån om städningen och jag är så glad och tillochmed lite lycklig att jag stod upp för mig själv.
Det känns väldigt vuxet.
Kram

helene sa...

Det är inte hur man har det utan hur man tar det och ta det lugnt är två deviser som jag tänker ofta på.
Dem hjälper mig när det stormar kring mig.
Appropå att bli sviken.
Tack för mig.

Åsa Hellberg sa...

Helene; Vad bra att du vågade!
Jag blev banne mig tårögd!!!

Kram till dig!

Åsa Hellberg sa...

Helene; det är helt rätt tänkt!