lördag 18 april 2009

Fundering

Ibland tänker jag att det är "finare" att ha skrivit en hittapåbok än en lifestory. Min berättelse finns ju utan den minsta lilla påhittighet.
Inga stora ord. Inga fantastiska formuleringar. Inget snyft. Inget offer. Inga träd som vajjar i vinden eller skymning som stilla faller.
Bara en rak berättelse om hur det var och hur det är.

Men så läser jag om Alex Schulmans berättelse om sin pappa , och inser att lifestory kanske är helt okej.
Han säger i en intervju att en sådan berättelse brukar vara avslutningen på ett författarliv, och då kan man väl lika gärna vända på det.

Ta det som en början.

Eller?

13 kommentarer:

Unknown sa...

Men fy fan, vem vill läsa om björkar som vajar i vinden och vackra människor som faller i varandras armar och älskar hela natten tills dagen gryr?

Nä, vet du vad. Det ska vara en ful björkjävel som nästan går av för att blåsten är hårdare än djävulens kuk, och två, för varandra helt okända människor som knullar hämningslöst.

Men smaken är ju delad som baken. Detta var ju bara min åsikt.

Tycker du ska vara stolt. Har inget att göra med vilken genre man skriver i.

Vad har hänt med dej, nu blir jag ju orolig coachen?!

Unknown sa...

Plocka bort min kommentar om du har känsliga spröda människor som läser bloggen...

Åsa Hellberg sa...

Jamen såg du inte mina fina, sunda, vändning på slutet av inlägget?

Min egen coach kommer att vara stolt:)

Åsa Hellberg sa...

PS jag är stolt som tuppen, och du får skriva vilka ord du vill.
Mina läsare är tuffast och smartast i bollsfären.

Åsa Hellberg sa...

Bollsfären? Undrar hur jag tänkte där...?
Blogg-sfären ska det vara förstås.

Unknown sa...

Har svårt att se det fina. Jag fastnar för allt som är negativt.

Åsa Hellberg sa...

Du krokar på ordet "eller", men utan det blir det ett konstaterande istället för en konversation.
Jag vill ju verkligen höra vad du och andra tycker.

helene sa...

Kära Åsa.(punkt)
Jag behövs, du behövs, Liz behövs.(djupt andetag)
Skönlitteratur behövs,faktaböcker behövs,instruktionsböcker behövs.(punkt)
Är jag finare än du?är en faktabok finare än en instruktionsbok?(Djupt andetag,neej jag blir galen måste säga det, nej får inte ,jo)
VAD ÄR DET FÖR DRAVEL,SKIT I VAD SOM SÄGS,GÖR DET DU HAR LUST MED! Så, nu får du inget mer coach,kram.

Åsa Hellberg sa...

Helene; tack för coachingen...*harkel* har du ringt det där samtalet? :)

helene sa...

Men nu pratar vi ju om dig för en gångsskull!
Låt det stanna vid det nu.(punkt)

Åsa Hellberg sa...

:) sötnos!

helene sa...

Jag märker att du gillar min coaching-teknik.
Kan lära dig några psykologiska knep som får igång människor!

Åsa Hellberg sa...

Tack, vad bra. Vi kanske kan ta ditt psykologsnack nästa vecka?