måndag 6 april 2009

Igår

Hur gick det med snälleriet, vad du vill och tacksamheten?

Jag hoppas att det gick bra och att du inte behövde leta alltför länge för att hitta bra tankar om dig själv.
  • Tog det lång tid så kanske detta är en övning du ska göra ofta, till och med varje kväll?

Att gilla sig själv har många fördelar, och den främsta kanske att jag blir mindre känslig för vad andra tycker, tänker och säger om mig.
  • Jag är okej som jag är, med alla för - och nackdelar.

Ju mer fokus jag lägger på mina fördelar, desto mindre utrymme tar nackdelarna.

Den andra är att om jag gilllar mig, gillar jag oftast dig också.
Om mina fel och brister är okej, är dina det också.
När jag inte längre dömer mig kommer jag heller inte att döma dig.

  • Jag behandlar andra utifrån vad jag känner för mig själv.

Om jag har en grundad och god självkänsla kommer jag att ha lättare att hantera skiten när den kommer, för att den kommer är säkert. Det gör den till alla då och då, i olika grad.
Frågan är om jag ska dras med i raset då, eller stå lite stadigare så att jag känner en trygghet i mig själv?

  • Jag kan välja, och det kan du också.
Bra va?

2 kommentarer:

helene sa...

Den här texten ska jag läsa varje dag.
Tack!

Åsa Hellberg sa...

Tack själv Helene!