torsdag 14 maj 2009

Ärligt talat

Blir du provocerad av mina glada tillrop?

I så fall har jag stor förståelse för det.
När jag jobbade i Sälen hade jag en chef som bara såg möjligheter, och det hände att han gjorde mig galen.
Han såg något gott i allt och alla, och på den tiden var det oerhört provocerande för mig.
Det hände att jag testade honom. "Fult bord det där, det borde slängas", kunde jag säga.
"Njae", sa han som på beställning, "det duger ju bra att ställa sina tallrikar på."

Alltid något gott, aldrig fördömmanden. Inte ens över en gammalt sliten matsalsmöbel.

Det tog mig många år att komma till den insikten som han hade redan då, att det är hissandet och inte dissandet som skapar de resultat vi vill ha. Hos andra, men också hos oss själva.

Lite puts kan få både bord och människor att glänsa.

Så; tycker du att jag är provocerande tycker jag om dig ändå.

Puts och god natt.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Meh! Vad har det tagit åt dej? Mej provocerar du inte. Jag är bara imponerad över hur positiv du är all the time. Jag går omkring och är pissed off hela tiden. Riktigt förbannad faktiskt. Folk säger att det är åldern. Att det gå över. För min del alltså.

Åsa Hellberg sa...

Bra Liz:)

Och jag tror inte på att du är pissed off hela tiden, ibland kanske?