lördag 27 juni 2009

Färgad

Röd näsa,
vita ben,
beige mage.

Jag ser ut som ett lapptäcke med en färglad prick längst upp, trots försiktighet så här inledningsvis.
När jag nu ser på vädret på 4; an ser jag att temperaturen bara ökar de närmaste dagarna, sisådär 30 grader är att vänta både söndag och måndag, och det är väl bäst att jag kletar in mig lite ändå kanske.

I alla fall på näsan.

Jag hör att någon i mitt förortscentrum pratar om att bada, och jag vill gärna ägna ett par rader åt just badande.
Jag har inte för vana att tala om för människor att det de tycker är skönt är fel, på samma sätt som andra får tycka om vilken musik, mat och soffa de vill utan att jag hånar eller påpekar att jag minsann tycker annorlunda.

Tror ni att jag får tillbaka samma respekt?

Nej, mig kan man hoppa på minsann.
Hån och smädelse är vad jag får utstå tack vare att jag inte badar.

"Ska du inte..."?
"Men snälla Åsa..."
"Det är inte kallt..."
"Fegis."
"Om du bara..."
"Va? Varför..."
"Badkruka."
"Jaha?"
"Mäh."
"Hrmpf."

Vänner och bekanta i vårt avlånga land; jag badar inte.
Sluta förfasa er, det handlar om tycke och smak.

Vill ni absolut kontrollera att jag kan simma så bjud mig på en resa till Cypern.
Punkt.

Inga kommentarer: