onsdag 17 juni 2009

Idag

smet jag in på biblioteket i förorten och frågade om de hade höstens katalog från Svensk bokhandel. På sidan 109 fanns jag.
Märklig känsla.
Jag sneglade mot bibliotikarierna (svårt ord) och undrade om de hade läst katalogen och sett mig där. De såg inte ett dugg imponerade ut så min berömmelse hade tydligen inte nått dem än.
Texten till debutantporträttet har jag skrivit själv, och som vanlig gick det undan. Det gör det när jag skriver, alltså blir det ofta fel. Fort och fel hänger ihop för mig, och det är något jag är nödd och tvungen att arbeta med om jag ska fortsätta på skrivarbanan.
Jag suger inte på mina formuleringar, de blir som de blir.
Det kallas självkritik och det är bra om man gör något av den. Jag kan förstås också välja att lämna den därhän, men då får jag baske mig sluta kritisera mig själv också.

Okej, slutkläm; jag finns i katalogen som presenterar höstens böcker och jag är förvånad, skitglad och ruskigt tacksam.
Missade citattecken och kommadito bjuder jag på.

Jag är ju för bövelen debutant!

12 kommentarer:

Simona sa...

Åh, vilken känsla! Grattis.

Vem vet, en dag kanske det finns en Romance-debutant med...

Åsa Hellberg sa...

Simona, det är bara en tidsfråga om du frågar mig!

Agneta sa...

Då är det bara att kila till Bibblan och kolla jag också, gör det i Orsa tror jag...... Spännande värre!!

Åsa Hellberg sa...

Ja gör det Agneta:)
Hälsa Dalarna!

Unknown sa...

Men gud så kul! Ska se till att bibblan tar hem din bok. Debrukar lyda mej blint. Tror de är lite rädda för mej...

Åsa Hellberg sa...

Liz; de hade katalogen, men det betyder nog inte att de tar in boken.

Kan jag använda mig av dig här också tror du? Jag vetti sjutton om jag skräms lika bra själv:)

Anonym sa...

Åh debutant! Vilket ord! Vilken känsla! Vilken lycka!

Men nästa år är du inte debutant längre, då är du veteran. För du har väl en till på gång?

GRATTIS!!!!!

Åsa Hellberg sa...

Ninna; Nej, jag har ju inte någon mer på gång...än.
Just nu är det bara, bara coaching.

Unknown sa...

Ge mej namnet på biblioteket. Jag mejlar dit.

Robert W sa...

Jag ska omedelbart fråga efter "Casanovas kvinna" i både biblioteket och bokhandeln hemmavid. Självfallet ska denna bok finnas tillgänglig för de värmländska massorna!

Åsa Hellberg sa...

Tack Robert, men fråga inte förrän 1 september då den kommer ut:)

Trevlig helg!

Robert W sa...

Åsa, du har en poäng där! :)