måndag 29 juni 2009

Nej

här jobbar man inte ihjäl sig minsann. Morgondagen bjuder på ett kvällspass men sedan är det ledigt resten av veckan...igen!

Idag gläds jag med mina klienter som så enträget jobbar med sig själva och därmed hittar nya vägar och förhållningssätt.
De ser ljus i tunnlar, håller fast vid sina beslut och har hittat gränser mot en krävande omgivning. Det rätas på ryggar, tänks nytt och knyts nävar.
Att få vara med människor i förändring är häftigt, det glimtar i ögonen när de får nya insikter.
Alla insikter är inte roliga, ibland kommer insikten med en svordom. Men utan insikt kan man inte förändras, och att upptäcka sina egna hyss är bra om man vill förändras.

Mitt eget hyss - som jag inte kände till - var att jag stötte bort människor. Jag trodde att de lämnade mig, och hade inte en aning om att jag faktiskt knuffade dem i den riktningen.

När jag insåg det kunde jag arbeta på att förändra mig och i början var det var inte lätt.
Jag kunde till exempel inte skylla på alla andra längre...vilket innbar att vissa välanvända meningar fick jag plocka bort;

Om bara du...
Det är ditt fel att...
Du får mig att...

På samma sätt kunde jag inte längre ta ansvar för vad andra gjorde:

Har jag inte sagt till dig...
Vad var det jag sa...
Jag gör det istället...

Eget ansvar är frihet.
Bara det.
Frihet.
Det krävs jobb och kanske lite tårar men det är värt det.
Jag lovar!

Inga kommentarer: