söndag 5 april 2009

Arg

Jag vet ju inte hur argsinta ni är, och varför i så fall. Ilska är intressant ur flera synvinklar tycker jag.

Det finns den kreativa ilskan, där vi äntligen får rumpan ur.
Det finns den förlamande ilskan, där tårarna rinner och det verkar som vi istället är ledsna.
Det finns den förblindande, där ilskan gör oss oseende för vad som egentligen händer och sker.
Den finns den okontrollerade, där vår aggression styr oss istället för tvärtom.



Det finns den som istället går inåt och förbittrar oss.
Det finns den som går inåt och till sist exploderar i illdåd.
Det finns den som går inåt och som pyser ut genom ord.
Det finns den som går inåt och stannar där för gott.

Ilska är intressant, men också skrämmande.
I alla fall för mig.

4 kommentarer:

helene sa...

Idag har jag varit arg i ca 4 timmar. Jag har valt en man som man inte får vara arg för,Det är väldigt jobbigt ibland.
Nu känner jag för att byta ut honom mot en annan man,tack.
Skulle så gärna vilja gräla så där som man ser i serietidningar. När de bara vrålar på varandra så håret står ut från huvudet.

Åsa Hellberg sa...

Troligtvis hade du velat byta ut mig också, jag funkar som din man:)

Varför skulle det vara bra med serietidningsgräl tror du?

FRIDA sa...

Hej Åsa!

Ilska är intressant. Jag verkar ha alla de olika typerna. Det värsta är när man brusar upp pga jättefåniga saker för att man är trött/hungrig/stressad och man vet detta, men inte kan stoppa sig själv.

Eller, nej. Det värsta är nog när man är förbannad för att man känner sig kränkt och/eller maktlös och bara gråter.

Jag tycker dock att det kan vara rätt skönt att få vara arg. jag behöver lyfta på locket.


Kram Frida

Åsa Hellberg sa...

Frida; det är bra att du är arg emellanåt, det lättar på trycket.

Jag är inte så bra på arg tyvärr, men tränar:)