onsdag 10 februari 2010

Inifrån- eller utifrånstyrd?

Är det viktigare vad andra tycker än vad du tycker själv?
Måste du fortfarande göra allt för att bevisa för dina föräldrar att du minsann är duktig trots att du har fyllt 44 och har två eller sju egna barn?

Jobbar du trots att du har influensa?
Har du svårt att berätta om att du kopplar av emellanåt?
Har du till och med svårt att koppla av för att "det alltid finns saker som måste..."?

Går du på fester som du egentligen inte är intresserad av?
Lyssnar du på andra som aldrig lyssnar på dig?
Kan du inte gå till affären osminkad?

Går du hellre undan än att ta en konflikt?
Är det ditt fel om alla inte är glada och nöjda?
Duger du bara om någon annan bekräftar det?

Ja då är du troligtvis utifrånstyrd; som väldigt, väldigt många andra vill jag gärna tillägga.
Det är varken fel, konstigt eller på något sätt onormalt.

Men. Det finns en fördel med att dra styrningen inåt och det handlar varken om att bli egoist eller oempatisk.
Det handlar om att bry sig lika mycket om sig själv som man tidigare har brytt sig om andra.

Visst är vi väl värda det hörrni?

6 kommentarer:

Maj Korner sa...

Tre "ja" av elva, det duger för mig!

Åsa Hellberg sa...

Haha, det är "dugeriet" som är det viktiga:)

kram Åsa

Anonym sa...

Jag svarade inte ja på någon av de där men jag lider av nåt helt annat. Vet ännu inte vad. Nån form av inutistörning är det i alla fall.

Åsa Hellberg sa...

Tandgnislur; inutistörning är bättre än utifrånstörning, den inifrån kan man ju påverka:)

Kram Åsa

Anonym sa...

vilken bra lista! Gav mig svar, på att jag hunnit en bit. Men har lite saker kvar, jag kanske vill jobba på. Sedan kan dagsformen avgöra lite också.. ibland är man svagare än annars, å då verkar det bli lättare att bli styrd utifrån. Skönare att bli styrd inifrån, för livet blir ju så mkt skönare och finare då. Och iaf närmare det jag själv vill med mitt liv, än vad yttre "krav och ideal" säger. Fast kanske ska man inte vara så himla totalt inifrånstyrd heller... *funderar* Då blir man ju faktiskt lite opåverkbar. Hm.. funderingar.. kanske inte fick fram dom så bra.

Men tack för bra lista och tänkvärda ord! Kram!

/Lizzie

Malin sa...

Hej och tack för ditt inlägg - googlade på utifrånstyrd och hittade hit :)
Svarar tyvärr ja på nästa alla ovan och är så jävla trött på det! Men det sker liksom så automatiskt för mig att jag sällan märker det förrän efteråt.
Jag undrar om du har några tips för HUR man vänder fokuset mot sina egna behov? Vet knappt ens vad jag själv gillar/vill/känner...
Hälsningar Malin