lördag 20 februari 2010

Jag fick frågan

om jag uppplevde att Tiger Woods var uppriktig i sitt tal.
Och ja, det var min upplevelse att han har förstått:

1. Att han har en problematik som kräver behandling.
2. Att han inte klarar det ensam.
3. Att han har skadat sina anhöriga och andra.
4. Att det krävs ett hårt jobb för att komma vidare och att det inte är gjort på en kvart.
5. Att förlåtelse kommer från ändrat beteende.
6. Att hans "Diffe" (drogpersonligheten) är grandios, egoistisk och hänsynslös utan tanke på konsekvenser.
7. Att han vill -när han är "klar" - hjälpa andra i samma situation.

Det börjar med insikterna, och de verkar han ha fått.
Vägen ut är sällan spikrak, men med hjälp - och en tilltro till andra människor- går det att tillfriskna.

Självklart var tillställningen regisserad, och talet var alldeles säkert skrivet i samarbete med andra, det betyder dock inte att det inte var vad han ville förmedla.

Om jag skulle tala inför 250 miljoner amerikaner plus resten av världen skulle jag också be om hjälp.... numera.
För tio år sedan skulle jag - som en fåntratt - kunnat "bäst själv".
Utan tilltro till min omgivning, bara till mig själv.

Där vi lika, Tiger, "Jonas"... och jag.

6 kommentarer:

Cattis sa...

Det blir spännande att följa lille Tiger och hans väg tillbaka eller hur?

Kram kram

Anonym sa...

Han sa definitivt "rätt" saker. Men som fd. missbrukare själv, så vet jag, att man kan säga rätt saker, och inte ha accepterat ända ner i magen sanningarna man säger. Många som säger "rätt" saker, men sedan gör fel ändå till slut. Missbruksjaget är listig, falsk och stark. Och vägen till tillfrisknande krokig och ibland lång. Men lät lovande! Och visst finns det hopp!

Ber en bön för alla, inklusive Tiger och hans anhöriga och hoppas det går bra. (Han ju iaf bra hjälp att tillgå, om än en tuff sits med hela världen som lägger sig i.. *skratt*)

Det är hur som helst en brutal och skoningslös sjukdom. Men det finns ju hjälp! Både för medberoende och anhöriga! DET är skönt!

Kram!


/Lizzie

Åsa Hellberg sa...

Lizzie; du kan ha accepterat ända ner i magen och ändå inte kunna sluta, det är väl den bistra sanningen.

Jag tror dock att med den enorma möjlighet han har att få hjälp, till skillnad från många andra (som kanske inte har råd/bor långt ifrån etc, så klarar han sig.
Därmed inte sagt att det inte kommer återfall på vägen...

Kram Åsa

Anonym sa...

Jag är ärligt talat lite imponerad över det mod Tiger visade..

Upplevde att det fanns en genuin ärlighet i orden och i känslorna bakom orden.

Tveklöst var det språk från tolvstegsprogrammet han använde med ord som "gottgöra", "min del" "my peers" osv..

Förutom den oerhörda tydligheten i att Elin inte hade någon som helst del i detta var det kanske mest imponerande hans utsaga att han inte vet när han kommer tillbaka till touren... Det ger mig en känsla av att han vet att tillfrisknandet kommer att ta sin tid...

Det verkar som att Patrick Carnes har nått vissa resultat redan. Är så oerhört glad för alla sex- och kärleksberoendes skull att han finns..

Kram
/F

Åsa Hellberg sa...

Ja, visst är det Carnes som ligger bakom kliniken han behandlas på?

Håller helt med dig F.

Kram och hälsa,
Åsa

Anonym sa...

Ja det är Carnes klinik

Och jag är glad att Tiger skulle årtervända dit direkt också..

Hälsningen framförd! :-)

Kram
/F