söndag 6 juni 2010

Det är lätt att självkänslan

rinner ut med badvattnet, och hur sjutton hittar vi tillbaka till den kan man undra.
De bästa tricket är fortfarande att varje dag arbeta med:
Tacksamhet, Förlåtelse och Självskryt.

För att träna på att gå raka i ryggen kan vi en dag i veckan bestämma oss för att vi helt enkelt är bäst, och har vi svårt för det kan vi kliva in i rollen av en annan, och uppföra oss som vi tror att den andra känner sig (måste vara någon med god självkänsla och hållning).
Är ni med.

Exempel:
Jag gillar trygga människor och den utstrålningen de har. I min värld (eftersom jag inte har en aning om hur det är i hennes verkliga) har Meryl Streep den tryggheten som jag eftersträvar, alltså ser jag till att jag är hon... bara för en dag, ibland bara för en stund.

När jag blir osäker på hur jag göra med något så tänker jag:
Hur skulle Meryl agera?
Hur skulle Meryl känna?
Hur högt huvud skulle Meryl ha?
Skulle Meryl ta skit?

Är ni fortfarande med?

Att gå i någon annans fotspår, om än uppdiktade, är inte fel; du är ändå du. Men kan du sno godbitar från någon annan är det smart.

När jag promenerar är jag för övrigt Angelina Jolie.
Hon är just så himla rak i ryggen.

3 kommentarer:

Yogamamma sa...

Act as if. Jorå, det funkar alldeles utmärkt.

Malin W sa...

Vilken bra idé! Bra sätt att boosta sig själv en stund (det behövs sannerligen både nu och då).

Hrm... börjar genast fundera på vilken förbild jag vill vara för en stund... Inte lätt...

Åsa Hellberg sa...

Yogamamma; ja visst gör det:)

Malin W; jag vill gärna ha besked om vem du vill vara:)

Kram Åsa