tisdag 27 augusti 2013

Idag är det en jättesorglig och jättebra dag, samtidigt.

Jag har sålt min lägenhet. Det är så oerhört sorgligt.
Jag har sålt min lägenhet till det priset jag ville ha. Det är jättebra.

Tyvärr sätter mitt kulturarbetande mig i en ekonomisk sits som är svår att klara själv. Alltså får jag sälja det som genererar lite pengar = en älskad bostad som under flera år har varit min stora trygghet när allt runt om mig har brakat och i princip klubbat mig sönder och samman.

Och så är det ju så att sonen oundvikligen är på väg ut och han behöver kanske vara mambo (och sambo, hans flickvän flyttar in här med oss i morgon) ett år till. Sedan återstår katten och jag (och N och A förstås, men de har ju sin egen lägenhet för att vi vill ha det så).
Misse och jag och en manusdator kan bo lite varsomhelst eftersom mitt arbete ser ut som det gör.

Man kan säga att jag går ALL IN. Satsar allt på det jag tror på; att det finns många läsare till mina glada böcker, både i Sverige och utomlands.
Jag har en stort förlag som tror på mitt författarskap som de kallar unikt (tjohej) och en agent som är mer än förtjust i det jag gör.
Det skadar kanske inte när man väljer bort både hängslen och livrem.

(Ps. Det finns andra författare, ensamstående mammor, som precis som jag har startat från minus, och som har gjort det strålande. På coach2coach lärde jag mig att ta rygg dem det går bra för. Det är oerhört begåvat om man har ett mål i sikte.)

Men idag. En skakig dag efter ett skakigt, sömnlöst och ofantligt oroligt år.
Jag gråter jättemycket samtidigt som jag är tacksam över att jag faktiskt kan göra mig i princip skuldfri. Jag är världsmästare på att börja om. Det har jag gjort så många gånger att jag litar fullt på den förmågan.

I kommentarfältet vill jag bara höra att jag är skitmodig som törs satsa allt på mitt författarskap.
Gullegullet kan ni spara till någon tål sådant bättre?

Nu kör vi.
Det blir en grym höst, när jag väl vet vart vi ska ta vägen.

23 kommentarer:

Simona sa...


Du är tuff. Modig.
Din framgång kommer att bli sweet som satan.



Spader Madame sa...

You go girl! Inget jävla gulligull men jag vill gärna komma på fler releasepartyn. Faktiskt! Om du behöver mig till något, säg till! Jag vet att det kommer trilla in money snart!

Mia S sa...

Heja vad du är modig!
Och det kommer bli så bra, så bra!
Kram tuffing <3

Anonym sa...

Du är skitmodig! Heja! Maria

Anneli Stålberg sa...

Det BLIR en grym höst och du är verkligen SKITMODIG!

Sus sa...

Om du inte satsar allt på dina drömmar så blir jag arg på dig.

Det reder sig. Det gör det alltid. Jag vet en trevlig förort nära dig är det finns bra boenden. Och trevliga grannar =D

Liz sa...

Ååå, det kommer bli både bra och vackert :)

Annika Estassy sa...

Du är inte bara modig och duktig, du är dessutom inspirerande.

Kati sa...

Starkt gjort av dig. Jag tycker du är jättemodig! :)

Izabella sa...

Modig är du och det kommer att gå jättebra för dig!

Anonym sa...

Skitmodig!

Jag har följt din blogg sedan i vintras, men läste "Sonjorna" först i sommar (slukade dem på två dagar - väldigt underhållande böcker med stort driv framåt, toppen!) och läste efter det en del av din blogg en gång till för att jag blev så nyfiken på processen bakom. Jag är grymt tacksam för att vi får se hur skrivandet funkar för dig. Du inspirerar mig och jag vill lära mig skriva som du! :-) Jag är övertygad om att din satsning kommer att ge utdelning! Ett par år till, så är du där.

/Susanne

Märta sa...

Du är smart, cool och skitmodig! Dessutom är jag fullkomligt övertygad om att du går en ny spännande tid till mötes. Heja dig, Hellberg!!

Anna Fredriksson sa...

Det kommer att gå BRA, det vet jag! Kram!

Caroline Eriksson sa...

Modig är bara förnamnet. Jag blir SÅ inspirerad och önskar dig fet-lycka till!! /förlagskompisen

Anonym sa...

Jag håller med föregående talare. Sjukt roligt att du satsar ALL IN på ditt författarskap. Det är vi många läsare som är glada för. Och ser väldigt mycket fram emot nästa bok. Lycka till!

Anonym sa...

Det är klart det kommer att gå bra!

Men du skriver inte var du ska bo, om du har något annat än - alltså inte adressen men...

Det är väl inte några tvivel om att du kommer slå igenom!?

Håll i hatten för hos dig går det undan!
Sanna

Anonym sa...

Du är modig
Du är stark
Du är fantastisk

Kram Kia

Hanna Lans sa...

Klart som korvspad att du är görsketamodig!! Det är kvinnor som du som gör att jag tycker livet är lite mer värt att leva. SOm vågar och satsar och vågar och satsar igen. Ingen liten lort liksom. :)

Anonym sa...

Du är så JÄVLA COOL. Så det så.

Och skulle det tokkrisa så finns ett gästrum i Ödeshög, bara så du vet. Så kan vi vara två envisa skrivande drömmare framför brasan.

Åsa Hellberg sa...

Tack Sanna, men jag tror att Misse skulle jaga din Olivia till skogs :)

Andra intryck sa...

Du är skitmodig! Och inspirerande! Heja!

Agneta sa...

Väldigt modigt! Och väldigt inspirerande! :)

Ebba Range sa...

Jag blir glad och inspirerad av din modiga inställning och hoppas att du får en lagom skrivarlya!
Hey Åsa, framåt gå ...