tisdag 27 augusti 2013

När jag blir rik och berömd (bara tidsfråga, se hybrisinlägg från igår)

tänker jag, tillsammans med mina lika framgångsrika vänner (den här, den här och den här som jag inte har frågat än, men jag tror att de hänger på), arrangera den första stora galan för underhållningslitteratur. Glitter, glamour, kulturtanter, tevesändning och många härliga kategorier:
Gladast, härligast, sexigast, varmast, läskigast, mest välskrivna, mest känslosamma ... ni fattar att listan kommer att bli lång.
Jag (och mina vänner) tänker förstås utanför boxen och struntar i alla genrebeteckningar. Här pratar vi underhållning och då får allt och alla plats.

I vår gala är det läsarna som bestämmer vinnarna och omröstningar kommer att ske på bibliotek, i bokhandeln, på nätet och på bloggar.
Visst är det en bra idé?


17 kommentarer:

Christoffer sa...

Det här är den bästa idé jag har hört!!! =)

Åsa Hellberg sa...

Tack Christoffer!! :)

cyndi sa...

Underbart!
Kan man nominera redan nu?
Har en hel sommarhög med böcker...

Mvh
Översättare

Hm ... översättargala. Näe ;-)

Åsa Hellberg sa...

Klart att översättare ska med. Jag förutsätter att de utländska pristagarna flygs in av sina förlag och utan en bra översättning, ingen bra bok, alltså får översättaren pris tillsammans med författaren.

Hanna Lans sa...

Varför vänta? Jag har haft tankar på glammig bokgala i många år nu och ställer gärna upp och planerar och ringer runt och fixar. Många glammiga själar och galna idéer och galan fixas ihop på nolltid! Eller ett ögonblick längre, men inte mycket. :)

Spader Madame sa...

En jättebra idé. Får jag också komma?

Kati sa...

Vilken härlig idé! Synd att man inte har någon teve... :)

cyndi sa...

Äh. "Fel" genre för mig så jag får nog inget pris. Jag får översätta placeringskorten och måla dekoren istället. Ja, det är väl bara att bestämma ett datum nu då?

Åsa Hellberg sa...

Alla får förstås komma, och Hanna, vi måste kanske vänta ett par år, men vi har väl inte bråttom?

Hanna Lans sa...

Jag har alltid bråttom ... En av mina (få) svagheter. ;)

Anneli Stålberg sa...

Toppen! Jag vill också vara med, jag älskar glitter och glamour. Och böcker såklart.

Jenny sa...

Underbar idé! :D Hojta till om du behöver någon som hjälper till med att fylla på skumpa eller så.

Andra intryck sa...

Strålande idé! Det kommer bli tittarsuccé!

Annika Estassy sa...

Jag är på!

Fru Venus sa...

Underbart! Jag beställer en biljett :-)

Anonym sa...

Sådan jäkla bra idé. Jag jobbar med marknadsföring så det (förutom min egen glammiga närvaro på galan) kan jag bidra med. Sätt upp mig på listan!

Agneta sa...

En jättebra idé!! :)