tisdag 31 mars 2009

Studier

Nu kanske inte ni är lika intresserade av transaktionsanalyserandet som jag är, men jag kan ändå inte låta bli att återge vissa importanta fakta från denna bok; "Transaktionsanalysens grunder".

Visste ni till exempel att det mesta vi gör och tänker lade vi grunden till före fyra års ålder? Vi kompetterade sedan fram till sju, och omformade möjligtvis en skvätt till vi var tolv.

Det innebär för min del att jag har haft ett fix och färdigt livsmanus för mitt liv i snart 43 år.

För egen del kan jag med visshet säga att de beslut jag tog då, före fyra, inte var särskilt smarta. Tur då att man under resans gång kan åtgärda de brister som besluten innebar.
Det enda som krävs är att man gräver lite (?) och ser det gummiband som håller fast en vid gamla beslut.
Sedan bör man nogsamt klippa detta och ta nya beslut som grundar sig på vad jag som vuxen vet och förstår.

Lätt som en plätt?
Nä, det är ju inte det.
Men smart, väldigt vuxet och inte alls omöjligt.

Det viktigaste klippet för mig gällde "jag klarar allt själv".
Allt blir så ofantligt mycket bättre med stöd och hjälp av andra.

Inga kommentarer: