fredag 27 mars 2009

Skriva en bok

Själva skrivandet hade jag inga större problem med, jag bara skrev. Formen hade jag klart för mig, och storyn var färdig från sida ett till slutet.

Men som nybörjare fanns det ju en hel del annat att lära.
  • Citattecken före eller efter punkt? Efter visade det sig när jag hade skrivit klar 3/4 och insåg att jag kanske skulle kolla just det. Vad jag inte visste var att man i word kan ändra allt samtidigt; det tog mig 7 manussidor av korrigeringar innan en begåvad människa upplyste mig om det. Tur.
  • . Detta användbara ord. Jag hade 38 sådana på varje sida. Autokorrigering fungerade mindre bra där, eftersom är lämpligt emellanåt. Det blev pilligt kan jag berätta.
  • . Synonymer som eftersom hade jag glömt. Betänk att jag inte har haft en svenskalektion sedan 1980.
  • Upprepningar. Där var redaktören stenhård och jag slet mitt hår...men vad bra det blev när inte samma ord dök upp två meningar på raken.

Vilka misstag gör ni (om ni gör några?)

Har ni några "darlings?"

6 kommentarer:

Robert W sa...

Citationstecken ska väl vara före punkten utom i de fall då det är en hel mening mellan tecknen eller då citatet föregås av ett kolon. Är det inte så?

Jag är ganska förtjust i att börja meningar med "så", "och" och "men".

Åsa Hellberg sa...

"jag använder numera punkt före citattecken oavsett var de infaller." Så dumt sagt. Hon har ju inte ens kollat upp hur det förhåller sig. "Robert", säger hon ödmjukt,"låt mig kolla detta och återkomma till dig."

Så, och och men är helt på sin plats...emellanåt.

Unknown sa...

Jag fick för flera år sedan lära mej att kapa så, ju och överflödsord.

Däremot använder jag mer än gärna allt det man inte ska använda såsom ettordsmeningar, utländska låneord, trendiga ord och annat spännande. Trots detta gillar vissa förläggare mina manus :)

Åsa Hellberg sa...

Jag gillar också ettordsmeningar. Typ.
Dessutom korta, namngivna, kapitel.
Ett kort kapitel heter
"Platt form", ett annat "Plattform". ( Det var väl rätt Robert?)

Jag vet inte hur det blir när de sätter boken, men jag hoppas att det blir exakt som jag la upp det i manus.

Robert W sa...

Ja, det var rätt! :)

Åsa Hellberg sa...

Robert; Tur:)